Groei Chinese auto-export stagneert: impact westerse importheffingen zichtbaar
![China China](https://images.24cars.nl/artikel-foto/20149c9240d14efa700f1a076fcd6f2f/china.jpg)
Na een flinke groei van de auto-export in 2024, verwacht China dit jaar een veel bescheidener toename. De invoering van hogere importtarieven in westerse landen lijkt zijn effect te hebben op de uitvoer van elektrische voertuigen.
Bescheiden groei verwacht in 2025
Volgens cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) steeg de export van Chinese auto’s in 2024 nog met 20 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2025 wordt echter een groei van slechts 5,8 procent voorspeld, waardoor de totale export naar verwachting uitkomt op 6,2 miljoen auto’s. Hoewel het nog steeds groei is, is de daling in het groeitempo opmerkelijk. Dit heeft voornamelijk te maken met de importheffingen die de Europese Unie eind vorig jaar invoerde op elektrische voertuigen uit China.
De impact van deze maatregel is vooral zichtbaar in de exportcijfers van volledig elektrische auto’s (BEV’s). Waar de export hiervan in 2023 nog met 81 procent steeg, daalde die in 2024 met 10 procent. Autofabrikanten in China verschuiven hun focus daarom steeds meer naar plug-in hybrides, waarvan de export vorig jaar met maar liefst 190 procent toenam.
Binnenlandse verkoop blijft stabiel
Terwijl de exportgroei van Chinese auto’s afvlakt, blijft de binnenlandse markt redelijk stabiel. Voor 2025 verwacht de CAAM een verkooptoename van 4,7 procent in China, iets meer dan de 4,5 procent groei in 2024. Dit betekent dat de verkoop van nieuwe auto’s in China zelf nog steeds versnelt, ondanks de uitdagingen op de internationale markt.
China blijft grootste auto-exporteur
Ondanks de afvlakking van de exportgroei blijft China naar verwachting ook in 2025 de grootste auto-exporteur ter wereld, met Japan op de tweede plaats. De Chinese auto-industrie blijft daarmee een belangrijke speler op het wereldtoneel, al moet het land zijn strategie aanpassen door de veranderende handelsvoorwaarden in het westen.