AMG blijft inzetten op viercilinders ondanks kritiek trouwe klanten
Sinds Mercedes-AMG in 2022 begon met het vervangen van de V8-motoren door plug-in hybride viercilinders in sommige 63-modellen, is de ontvangst onder fans verdeeld. Hoewel de nieuwe aandrijflijn op papier meer vermogen biedt dan de V8, weten de compacte motoren met elektrische ondersteuning niet dezelfde emotionele snaar te raken. Klanten lijken afwachtend en dat heeft effect op de verkoopcijfers.
Klantverlies door viercilinderstrategie
Volgens AMG-CEO Michael Schiebe is het duidelijk dat sommige klanten moeite hebben met de overstap naar kleinere motoren. “We hebben zeker trouwe klanten verloren die alleen een V8 willen,” verklaarde hij in een interview. Het zogenaamde "Top-End-Segment" van Mercedes, waartoe AMG behoort, zag in 2024 een verkoopdaling van 14 procent.
AMG geeft toe dat het de technologie beter had moeten uitleggen. “Misschien hebben we de eerste indruk gemist, maar we zijn ervan overtuigd dat klanten overtuigd raken als ze de kans krijgen de technologie te ervaren,” aldus Schiebe. Ondanks de kritiek blijft AMG vasthouden aan de viercilinder hybride aandrijflijn, mede vanwege kostenbesparingen en het voldoen aan strengere CO2-normen.
Mogelijk V8-comeback in nieuwe modellen
Toch lijkt er een kentering te zijn bij sommige AMG-modellen. Voor de nieuwe CLE-serie, een coupé- en cabriolijn, gaan geruchten dat AMG opnieuw een V8-motor overweegt. Dit zou een uitzondering zijn, aangezien de C 63 en GLC 63 blijven vertrouwen op de controversiële viercilinder plug-in hybride aandrijflijn.
Blik op de toekomst
AMG kijkt ook vooruit naar een volledig elektrische toekomst, maar benadrukt dat verbrandingsmotoren voorlopig niet verdwijnen. “We investeren in alle soorten aandrijftechnologie: van verbrandingsmotoren tot hybride en elektrisch,” zei Schiebe. Hoewel de elektrische modellen in ontwikkeling zijn, zoals een vierzitter GT en een 1.000 pk sterke elektrische SUV, blijft AMG voorlopig een breed scala aan opties aanbieden.