Elektrische Land Rover Defender laat nog jaren op zich wachten
Liefhebbers van de Land Rover Defender die hopen op een volledig elektrische versie, zullen nog even geduld moeten hebben. Volgens Lennard Hoornik, commercieel directeur van Jaguar Land Rover, is het simpel gezegd gewoon niet haalbaar om het huidige Defender-platform aan te passen voor volledige elektrificatie. Pas bij de volgende generatie Defender kan een EV-variant realiteit worden.
De huidige Defender, bekend als de ‘L663’, maakt gebruik van het D7x-platform, dat briljant presteert in offroad-capaciteiten. Maar juist die kracht is ook het probleem. “Het platform biedt simpelweg niet genoeg ruimte voor de batterijen die nodig zijn voor een volledig elektrische aandrijflijn,” legt Hoornik uit. Hoewel er al een plug-in hybride viercilinderversie bestaat, is verdere elektrificatie binnen de huidige architectuur nogal lastig en vooral niet praktisch.
JLR heeft zich gecommitteerd aan elektrische modellen voor al zijn merken, waaronder de Range Rover, Defender en Discovery. Toch zal de elektrische Defender niet eerder verschijnen dan bij de volgende generatie, wanneer een compleet nieuw platform wordt geïntroduceerd. Hoornik suggereerde ook dat een speciale EV-lijn voor de Defender een optie zou kunnen zijn, maar details hierover blijven voorlopig een beetje vaag.
Ondertussen blijft de Defender beschikbaar met een breed scala aan sappige verbrandingsmotoren, waaronder een dikke brullende V8 en plug-in hybride opties. Dit komt tegemoet aan liefhebbers van traditionele aandrijflijnen, terwijl de elektrificatie van andere modellen in het JLR-portfolio – zoals de elektrische Range Rover die in 2025 wordt verwacht – verdergaat.
“De elektrische Defender moet verschijnen op een belangrijk moment in de evolutie van het model,” aldus Hoornik. Dit kan wijzen op een volledige herintroductie van de Defender, waarbij elektrificatie centraal staat. Tot die tijd blijven traditionele aandrijflijnen en hybride technologie de standaard voor de iconische offroader.