Nederlandse pionier in elektrische klassieke Porsches failliet

Een innovatief idee, veel passie en zeven jaar hard werken konden niet voorkomen dat het Nederlandse bedrijf Voitures Extravert zijn deuren moest sluiten. De onderneming, die klassieke Porsches elektrificeerde, is op 14 januari failliet verklaard. Problemen met productie en financiën bleken een te grote uitdaging.
Elektrische klassiekers: een ambitieus idee
Voitures Extravert startte in 2018 met een uniek concept: klassieke Porsches uit de jaren 70 en 80 ombouwen tot volledig elektrische auto’s. Het bedrijf combineerde nostalgische looks met duurzame technologie, wat resulteerde in modellen als de Quintessenza en Quintessenza RS. Toch was het succes van korte duur. Slechts vijf auto's verlieten de werkplaats in zeven jaar tijd.
Een productiedroom die vastliep
De oprichters, Martijn van Dijk en Jurgen Moerman, hebben hard gewerkt om hun droom werkelijkheid te maken. Maar hun plannen botsten op productieproblemen, vooral door een onbetrouwbare Duitse leverancier van carrosserieën. In de zomer van 2023 bleek dat deze leverancier financieel in de problemen zat en niet eerlijk was over leveringen, wat het productieproces verder vertraagde. Pogingen om de productie elders onder te brengen, zorgden voor nieuwe obstakels.
Naast leveringsproblemen kreeg Voitures Extravert te maken met een klant die zijn geld terugvroeg in plaats van de eindbetaling te doen. Deze klap was financieel niet te overleven. Het bedrijf probeerde nog investeerders en klanten te overtuigen om extra financiering te verstrekken, maar zonder succes.
De harde cijfers
De financiële situatie van Voitures Extravert liet weinig ruimte voor hoop. De jaarrekeningen van 2023 tonen een negatief eigen vermogen van 865.000 euro en een schuldenlast van 2,7 miljoen euro bij de hoofdentiteit. De licentiehouder Voitures Extravert IP kampte eveneens met rode cijfers, waaronder een negatief eigen vermogen van 427.000 euro.
Een harde les, maar misschien een nieuwe kans
Van Dijk geeft aan dat de oprichters veel hebben geleerd van deze ervaring. "Misschien hebben we het bedrijf te romantisch geleid," reflecteert hij. Toch sluit hij een doorstart niet uit. Een mogelijke Voitures Extravert 2.0 zou wel anders worden aangepakt, met bijvoorbeeld een startkapitaal van minimaal 5 miljoen euro om de productie vanaf het begin goed op te zetten.