Stop de verwarrende afkortingen en vage termen rond elektrische auto's
![PHEV PHEV](https://images.24cars.nl/artikel-foto/cd7d14eb84d340b25ef48b4d115a1b88/phev.jpg)
De wirwar aan afkortingen en vage termen rondom elektrische en hybride auto’s moet stoppen, zo stellen belangenorganisaties. Ze roepen autofabrikanten en de Britse reclamewaakhond ASA (Advertising Standards Authority) op om misleidende marketing aan te pakken en consumenten beter te informeren over de werkelijke technologie achter de voertuigen.
Veel autofabrikanten gebruiken afkortingen zoals PHEV, HEV, FCEV en MHEV, die voor veel consumenten toch een beetje onduidelijk zijn. Lobbygroep Electric Vehicles UK stelt dat deze termen niet alleen verwarrend zijn, maar ook een vertekend beeld schetsen van de milieuvriendelijkheid van bepaalde hybride modellen. “De suggestie dat sommige hybride auto’s zichzelf opladen zonder enige kosten of brandstofverbruik, is misleidend,” zegt Dan Caesar, CEO van de organisatie.
Volgens een onderzoek van Electrifying.com begrijpt een groot deel van de Britse automobilisten niet precies hoe hybride en elektrische auto’s nou werken. “De term ‘zelfladende hybride’ is een veelgehoord misverstand,” stelt oprichter Ginny Buckley. “Autofabrikanten en de advertentie-industrie moeten stoppen met dit soort jargon en duidelijke, eerlijke taal gebruiken.”
Niet alleen verwarring is een probleem, ook de milieuprestaties van sommige hybrides zijn volgens critici twijfelachtig. Onderzoek van Transport and Environment toont aan dat bepaalde hybride modellen in de praktijk veel meer uitstoten dan in advertenties wordt beloofd. “Consumenten denken dat ze een duurzame keuze maken, terwijl dat lang niet altijd zo is,” zegt oud-Top Gear-presentator Quentin Willson, die zich inzet voor een beter laadnetwerk in het Verenigd Koninkrijk.
Dit probleem blijft natuurlijk niet onopgemerkt. In 2020 verbood de Noorse reclamewaakhond Toyota’s campagne voor ‘zelfladende hybrides’ omdat deze de indruk wekte dat de batterij zonder brandstofverbruik werd opgeladen. Ook de ASA heeft al eerder ingegrepen en advertenties verboden die consumenten onvoldoende informeerden over de werkelijke werking van hybride aandrijflijnen.
Bron: The Times
De ASA heeft autofabrikanten aangespoord om transparanter te zijn in hun advertenties, maar stelt dat zij geen vaste definities kan opleggen aan de industrie. Wel moedigen ze consumenten aan om misleidende reclames te melden. Of er strengere regels komen, blijft voorlopig de vraag, maar de roep om duidelijkheid vanuit consumenten en belangenorganisaties wordt steeds luider. Het is natuurlijk maar net waar je je druk om wil maken.