Tesla-export leidt tot kritiek: subsidie voor elektrisch rijden verspild?

De export van tweedehands Tesla Model 3's uit Nederland zorgt voor discussie. ING noemt het vertrek van deze gesubsidieerde auto's zonde van het belastinggeld. Tegelijkertijd kelderen de prijzen van gebruikte Tesla's op de Nederlandse markt.
Tesla's overspoelen tweedehandsmarkt
In januari 2025 werden 3.383 tweedehands elektrische auto's geëxporteerd, waarvan 1.524 Tesla Model 3's. Veel van deze auto's komen uit leasecontracten die na vijf jaar afliepen. Volgens ING-sectoranalist Erik Slaaf heeft iedere Model 3 uit 2019 de belastingbetaler circa €20.000 aan bijtellingskorting gekost. "Deze auto's reden vijf jaar hier, maar worden nu goedkoop in het buitenland gebruikt. Dat is financieel en duurzaam zonde," aldus Slaaf. Hij pleit voor stimulansen om elektrische occasions aantrekkelijker te maken voor Nederlandse kopers.
Occasionprijzen in vrije val
De grote toestroom van ex-lease Tesla's zorgt voor een daling in de prijzen van gebruikte modellen. Volgens Gaspedaal.nl-expert Jasper Verweij kost een tweedehands Model 3 gemiddeld €21.000, fors minder dan de €30.000 van vorig jaar. Bij AutoTrack zien ze eenzelfde trend. De ruime beschikbaarheid drukt de prijzen, met exemplaren onder €15.000 voor oudere modellen met hoge kilometerstanden.
'Tesla-schaamte' en marktdruk
Naast het grote aanbod speelt ook 'Tesla-schaamte' een rol in de prijsdaling. Dit fenomeen, mede veroorzaakt door Elon Musks omstreden uitspraken, zorgt ervoor dat sommige rijders afstand nemen van het merk. Ondanks dit sentiment blijft het prijsverschil tussen nieuwe en gebruikte Model 3's groot. Auto-experts adviseren daarom om occasions met relatief lage kilometerstanden te overwegen, omdat de batterij doorgaans minstens 160.000 kilometer meegaat.
Subsidiedebat en toekomst
De massale export roept vragen op over de effectiviteit van EV-subsidies. Uit RDW-cijfers blijkt dat al ruim een kwart van de Model 3's uit 2018 en 2019 naar het buitenland is vertrokken. ING pleit voor beleid dat occasionkopers stimuleert om elektrische auto's in Nederland te houden. Of de huidige prijsdaling een blijvende trend wordt, hangt af van vraag en aanbod op de occasionmarkt en de invloed van concurrenten als BYD.