Ford Mustang GTD: exclusief, razendsnel en twee jaar niet te verkopen

De Ford Mustang GTD is niet zomaar een sportauto, maar een Amerikaans circuitmonster dat zich kan meten met de snelste supercars. Ford wil echter voorkomen dat kopers de auto als belegging gebruiken en dat verplicht hen om de GTD minstens twee jaar te houden. Wie de regels overtreedt, riskeert juridische stappen—een les die John Cena eerder al op een nogal pijnlijke wijze moest leren.
Met een vanafprijs van ongeveer 325.000 dollar in de Verenigde Staten en een beperkte productie, is de Mustang GTD een nogal gewild bezit. Ford liet weten dat meer dan 7500 mensen zich in Noord-Amerika hebben aangemeld om de auto te kopen, terwijl de verwachte productie slechts 300 tot 700 exemplaren per jaar bedraagt. Dat betekent dat de meeste geïnteresseerden helaas achter het net vissen en dat er enorme bedragen geboden kunnen worden door liefhebbers die de auto toch in handen willen krijgen.
Ford is echter niet achterlijk en kent deze strategie van speculanten maar al te goed. Bij de vorige Ford GT werd al een vergelijkbare verkooprestrictie gehanteerd. John Cena verkocht zijn GT binnen de contractuele periode en kreeg prompt een rechtszaak aan zijn broek. Hoewel de zaak werd geschikt en het geld naar een goed doel ging, maakte Ford duidelijk dat ze doorverkopers serieus aanpakken. Wat de exacte consequenties zijn bij een overtreding met de GTD is niet bekend, maar gezien de geschiedenis zal Ford niet schromen om juridische stappen te ondernemen.
De Mustang GTD is meer dan alleen een exclusieve auto. Ford heeft hem ontwikkeld als een rivaal voor gevestigde supercars, en dat bewijst hij op de Nürburgring. Met een rondetijd van 6 minuten en 57 seconden is de GTD sneller dan een Ferrari 296 GTB en een Lamborghini Aventador SV, wat zijn indrukwekkende prestaties nog even extra onderstreept. De auto levert 800 pk en wordt geleverd met optionele upgrades, zoals een performancepakket waarmee hij zijn rondetijd op de Nordschleife onder de zeven minuten kan krijgen.
De Mustang GTD wordt ook in Europa geleverd, maar natuurlijk wel tegen een aanzienlijk hogere prijs. In Nederland kost het model 476.800 euro, wat de vraag oproept of er überhaupt exemplaren op gele platen zullen verschijnen. Toch is het prijsverschil met de Amerikaanse markt relatief beperkt, gezien de GTD in de Verenigde Staten ook al in het luxesegment valt.
Voor degenen die de auto wél weten te bemachtigen: geduld is een schone zaak. Doorverkopers zullen minstens twee jaar moeten wachten voordat ze hun Mustang GTD met winst kunnen verkopen. En zelfs dan zal Ford waarschijnlijk scherp in de gaten houden wie de regels overtreedt.