Trump draait EV-beleid terug: laadpalen bij overheidsgebouwen verdwijnen

De Amerikaanse federale overheid is begonnen met het ontmantelen van honderden laadstations voor elektrische voertuigen. Dit besluit volgt op de beleidswijzigingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die de duurzame initiatieven van zijn voorganger Joe Biden grotendeels terugdraait.
De General Services Administration (GSA), het agentschap dat overheidsgebouwen beheert, heeft de opdracht gekregen om alle laadstations op federale terreinen buiten gebruik te stellen. In een interne e-mail, ingezien door diverse Amerikaanse media, wordt gesteld dat de laadpalen niet ‘bedrijfskritisch’ zijn. Dit betekent dat zowel overheidsvoertuigen als privéauto’s binnenkort geen toegang meer hebben tot de oplaadinfrastructuur op federale locaties.
De GSA beheert duizenden laadpunten verspreid over honderden federale gebouwen, waaronder faciliteiten van NASA, het ministerie van Veteranenzaken en militaire bases. Onder de regering-Biden werden aanzienlijke investeringen gedaan om de overheid te verduurzamen, waaronder de aanschaf van ruim 82.000 elektrische voertuigen en de installatie van 10.500 laadpunten. Met de beleidswijziging van Trump komt hier abrupt een einde aan.
Omslag in beleid
Onder de vorige administratie was bijna een miljard dollar gereserveerd om federale gebouwen te voorzien van duurzame technologieën. Dit was onderdeel van Bidens doelstelling om in 2045 een emissievrije overheidsportefeuille te hebben. Trump heeft echter bij zijn aantreden direct verschillende klimaatmaatregelen ingetrokken, waaronder subsidies voor elektrische voertuigen en infrastructuur.
Opvallend genoeg werkt Trump samen met Elon Musk, CEO van Tesla, het grootste EV-bedrijf in de VS. Ondanks deze samenwerking zet Trump zich af tegen de ‘onnodige stimulering’ van elektrische voertuigen en noemt hij Bidens EV-beleid ‘onzinnig’. Dit heeft ook gevolgen voor de financiering van openbare laadpalen: een eerder toegekende drie miljard dollar voor publiek toegankelijke laadstations is onder Trump on hold gezet, hoewel juridische experts betwijfelen of hij daartoe de bevoegdheid heeft.
Gevolgen en kritiek
De ontmanteling van de laadpalen wordt door critici gezien als een serieuze tegenslag voor de verduurzaming van de Amerikaanse infrastructuur. Onderzoek toont aan dat werknemers met toegang tot laadpunten op het werk zes keer vaker overstappen op elektrisch rijden dan zij die deze mogelijkheid niet hebben. Bovendien werd gerekend op een verdere uitrol van laadpalen om de groeiende EV-vloot van de overheid te ondersteunen.
Het schrappen van de laadstations is niet alleen symbolisch, maar heeft ook praktische implicaties. In sommige regio’s waren deze palen een van de weinige beschikbare laadopties, vooral in gebieden waar de uitrol van commerciële laadnetwerken nog achterblijft.
Voorlopig blijft het onduidelijk of de verwijdering van de laadpalen volledig wordt doorgezet of dat er ruimte is voor uitzonderingen. Wat wel vaststaat, is dat Trump met dit besluit een duidelijk signaal afgeeft: de federale overheid trekt zich terug uit de ondersteuning van elektrisch rijden.