Review: Hyundai IONIQ 5 N – gamechanger in elektrisch rijden?

Review 26 februari 2025 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
24Cars

De Hyundai Ioniq 5 N is geen doorsnee elektrische auto. Met 650 pk, een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,4 seconden en een topsnelheid van 260 kilometer per uur, belooft hij een rijervaring die veel meer wegheeft van een sportwagen dan van een praktische crossover. Maar is dit echt een hot hatch, of is hij door zijn gewicht en formaat iets anders? Wij zochten het uit.

Exterieur: agressief design met sportieve details
De Ioniq 5 N heeft een aantal opvallende kenmerken die hem onderscheiden van de reguliere Ioniq 5. De rode accenten op de bumpers, de extra luchtopeningen en de verbrede wielkasten maken direct duidelijk dat dit geen standaard elektrische auto is. De 21 inch wielen met 275 mm brede banden geven hem een krachtige stance, terwijl de grote spoiler en de F1-achtige achterlichtstrip zijn sportieve karakter versterken.

De auto is bijna 2 meter breed (194 cm) en 4,7 meter lang, wat zorgt voor een stoere, imposante uitstraling. Voor wie echt wil opvallen, is er een matblauwe lakoptie beschikbaar, maar de geteste auto had een strakke matte witte lak.

Interieur: racegevoel met comfort
Binnenin biedt de Hyundai Ioniq 5 N een combinatie van sportiviteit en luxe. De kuipstoelen zitten comfortabel en bieden veel zijdelingse steun, terwijl ze toch hoger gepositioneerd zijn dan in een traditionele sportwagen. Dit geeft een goed overzicht op de weg, al zullen sommige puristen een lagere zitpositie prefereren.

Het dashboard is voorzien van een groot digitaal scherm met verschillende rijmodi, waaronder een driftmodus (die helaas niet op de openbare weg getest mocht worden). Daarnaast heeft Hyundai de auto voorzien van een "N Grin Boost"-knop, waarmee tijdelijk extra vermogen vrijkomt en de pk’s toenemen van 609 naar 650.

Verder is de Ioniq 5 N rijk uitgerust met opties zoals een head-up display, stoel- en stuurverwarming, stoelventilatie en zelfs verwarmde achterstoelen. De gebruikte materialen voelen kwalitatief goed aan en Hyundai heeft gekozen voor een strak design zonder al te veel goedkope plastic elementen.

Rijeigenschappen: snel, krachtig, maar zwaar
Tijdens het rijden voelt de Ioniq 5 N als een echte sportauto. De acceleratie is indrukwekkend, mede dankzij de vierwielaandrijving die zorgt voor maximale grip. De auto biedt verschillende geluidsopties, waarmee hij een straaljager-achtig geluid kan produceren of kan klinken als een verbrandingsmotor. Dit geeft een extra beleving die veel EV’s missen.

Met een gewicht van 2.125 kilogram is de Ioniq 5 N geen lichte hot hatch. Dit merk je vooral in de bochten, waar hij ondanks zijn krachtige motor en sportieve afstelling minder speels aanvoelt dan bijvoorbeeld een Mini JCW of een traditionele hothatch op benzine. De brede banden zorgen wel voor veel grip, maar het gewicht beperkt zijn wendbaarheid.

De besturing is goed afgesteld en biedt meer feedback dan veel andere elektrische auto’s, al mist hij de extreme scherpte van bijvoorbeeld een Porsche Taycan. Het onderstel is comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik, maar stevig genoeg om dynamisch rijden te ondersteunen.

Praktisch nut en actieradius
Naast zijn sportieve prestaties is de Ioniq 5 N ook een praktische auto. De bagageruimte is 480 liter groot en de achterbank kan worden neergeklapt om extra ruimte te creëren. De beenruimte achterin is royaal en dankzij de vlakke vloer biedt hij genoeg plek voor drie passagiers.

Met een 84 kWh batterij heeft de Ioniq 5 N een officiële WLTP-actieradius van 448 kilometer. In de praktijk komt dit echter neer op ongeveer 300 kilometer, afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. Dit is niet uitzonderlijk voor een krachtige EV, maar wel iets om rekening mee te houden.

Een opvallende feature is dat de auto als thuisbatterij gebruikt kan worden, waarmee hij energie kan terugleveren aan het stroomnet. Dit maakt hem niet alleen een sportieve auto, maar ook een slimme keuze voor wie duurzaamheid belangrijk vindt.

Conclusie: een indrukwekkende elektrische sportauto, maar geen pure hot hatch
De Hyundai Ioniq 5 N biedt ongelooflijke prestaties, een strak design en veel luxe opties. Hij combineert het beste van elektrische en sportieve auto's en is zonder twijfel een van de meest indrukwekkende EV’s in zijn prijsklasse.

Toch is hij door zijn formaat en gewicht meer een elektrische performance-SUV dan een echte hot hatch. Wie op zoek is naar een lichte, speelse auto zoals een Golf GTI of een Mini JCW, zal merken dat de Ioniq 5 N net iets te groot en te zwaar is.

Voor wie een EV zoekt met de snelheid en beleving van een sportauto, maar zonder de hoofdprijs van een Porsche Taycan te betalen, is de Ioniq 5 N een uitstekende keuze. Met zijn prijs van rond de 100.000 euro biedt hij veel waar voor zijn geld en laat hij zien dat elektrische auto’s niet saai hoeven te zijn.

Uitgelicht

Meerartikelen

Isofix
Nieuws

Consumentenbond slaat alarm: stop met gebruik universele Isofix-adapters

Het gebruik van universele Isofix-adapters voor autostoeltjes kan gevaarlijk zijn, waarschuwt de Consumentenbond. Uit onderzoek blijkt dat deze adapters bij een botsing los kunnen schieten, waardoor kinderstoeltjes niet goed op hun plek blijven. Oude

Occasion
Nieuws

Occasionverkoop februari: meer tweedehands EV’s, benzine blijft koning

De occasionmarkt in Nederland blijft groeien, maar volledig elektrische auto’s spelen nog altijd een bescheiden rol. In februari 2025 wisselden namelijk ruim 171.000 gebruikte auto’s van eigenaar, een stijging van 4,5 procent ten opzichte van vorig j

YOUCAR
Video's

Maserati MC20 haalt 318 km/u zonder bestuurder en vestigt nieuw record

Een Maserati MC20 heeft een wel heel opmerkelijk snelheidsrecord gevestigd: zonder bestuurder wist de Italiaanse supercar een snelheid van 318 km/u te halen. Dit gebeurde op de landingsbaan van het Kennedy Space Center in Florida, waar de autonome au

Smoke
Nieuws

EU geeft autofabrikanten twee jaar extra tijd voor CO2-doelstellingen

De Europese auto-industrie krijgt dan toch meer ademruimte om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De Europese Commissie heeft besloten om autofabrikanten niet één, maar twee jaar de tijd te geven om te voldoen aan de strengere normen. Het uitstel r

24Cars
Review

Volkswagen ID.7: de elektrische opvolger van de Passat onder de loep

Met de ID.7 zet Volkswagen een nieuwe stap in zijn elektrische strategie. De sedan moet de iconische Passat opvolgen, maar dan zonder verbrandingsmotor. De ID.7 is het grootste model binnen de elektrische ID-lijn van Volkswagen en biedt een mix van c

Nissan
Nieuws

Einde van een legende: Nissan stopt definitief met de GT-R R35

Na achttien jaar komt er een einde aan een van de meest iconische Japanse sportwagens: de Nissan GT-R R35. Het Japanse automerk heeft de orderboeken gesloten, wat betekent dat alle resterende productieplaatsen zijn vergeven. Hoewel het model al uit v

BYD
Nieuws

BYD wil samen met Tesla de brandstofauto vernietigen

De strijd om de grootste elektrische autofabrikant te worden, weerhoudt BYD en Tesla er niet van om samen een doel te stellen: de verbrandingsmotor uitroeien. Volgens BYD-topvrouw Stella Li moet de auto-industrie samenwerken om de overstap naar elekt

Mustang
Nieuws

Ford brengt Mustang Shelby GT500 terug in 2026 met nieuwe ‘Legend’ V8

Goed nieuws voor liefhebbers van brute Amerikaanse kracht: de Mustang Shelby GT500 lijkt in 2026 terug te keren. Volgens een uitgelekt document van Ford’s Dearborn Engine Plant krijgt de GT500 een gloednieuwe motor, intern ‘Legend’ genoemd. Hoewel de

Meerartikelen

V10
Nieuws

Terugkeer V10 in de Formule 1? Horner enthousiast, Wolff terughoudend

De Formule 1 bereidt zich voor op een grote technische revolutie in 2026, maar de discussie over de toekomst van de sport is al in volle gang. FIA-president Mohammed Ben Sulayem opperde onlangs de mogelijkheid van een terugkeer naar de iconische V10-

Ads
Nieuws

Nieuwe trend: advertenties in auto's tijdens het rijden

Autofabrikanten zoeken steeds vaker naar nieuwe inkomstenbronnen, en advertenties in auto’s lijken de volgende stap te worden. Jeep-eigenaren klagen dat er tijdens het rijden reclames op hun infotainmentscherm verschijnen, en hoewel Stellantis dit al

File
Nieuws

Grote verkeershinder in Utrecht door grootschalig wegonderhoud in 2025

Weggebruikers in en rond Utrecht kunnen zich in 2025 voorbereiden op een flinke portie verkeershinder. Rijkswaterstaat voert namelijk grootschalig onderhoud uit aan wegen en bruggen, met langdurige werkzaamheden op de A12, A27 en A2. Vooral tussen me

BYD
Nieuws

BYD breekt exportrecords terwijl Tesla worstelt

Terwijl Tesla worstelt met teruglopende verkopen en een dalende beurswaarde, blijft het Chinese BYD lekker door produceren. In februari alleen al wist het merk 67.025 voertuigen te exporteren, een stijging van maar liefst 188 procent ten opzichte van

Stellantis
Nieuws

Miljoenenbusiness: hoe Carlos Tavares zijn zakken vulde bij Stellantis

Carlos Tavares stond vier jaar lang aan het roer van de Stellantis-boot en verliet het bedrijf eind 2024 plotseling, ondanks een contract dat nog tot 2026 liep. Nu blijkt dat hij in die periode meer dan 102 miljoen euro verdiende, terwijl Stellantis

Tesla
Nieuws

Tesla werkt aan gratis zelfrijdende taxidienst in Californië

Tesla bereidt zich voor op een ambitieuze stap in de wereld van autonoom vervoer. De Amerikaanse autofabrikant heeft in Californië een vergunning aangevraagd voor een gratis zelfrijdende taxidienst. Hiermee zet het bedrijf een eerste stap richting vo

EV
Nieuws

Hoge stroomprijzen raken bestuurders elektrische auto's

Elektrische autobezitters in Zuid-Zweden worden geconfronteerd met fors hogere laadkosten door stijgende stroomprijzen in de wintermaanden. Vooral mensen zonder eigen laadpaal merken dat opladen soms duurder uitvalt dan rijden op benzine. Dit roept t

Bovag
Nieuws

Wederom stakingen bij garages en autodealers

Wie de komende weken zijn auto naar de garage brengt, kan te maken krijgen met langere wachttijden. Vakbonden FNV, CNV en De Unie breiden de stakingen uit bij motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven, waaronder garages en autodealers. Ze eisen een loo

Audi
Nieuws

Audi Brussels sluit definitief de deuren

Na 76 jaar komt er een einde aan de autoproductie in de fabriek van Audi Brussels in Vorst. Dit markeert opnieuw een grote klap voor de Belgische auto-industrie, die in drie decennia tijd bijna 80 procent van haar productie heeft zien verdwijnen. Wat

EV2
Nieuws

Kia bouwt met EV2 een écht betaalbare elektrische crossover

Kia breidt zijn elektrische line-up verder uit met de nieuwe EV2, een compacte crossover die onder de populaire EV3 gepositioneerd wordt. Tijdens de Kia EV Day presenteerde het merk een conceptversie die een goede indruk geeft van wat we kunnen verwa

Nissan
Nieuws

Nissan overweegt afscheid van topman Makoto Uchida

Nissan onderzoekt de mogelijkheid om CEO Makoto Uchida te vervangen vanwege tegenvallende resultaten. De autobouwer kampt met teleurstellende kwartaalcijfers, en het afketsen van fusiegesprekken met Honda lijkt de doorslag te hebben gegeven. Volgens

Stellantis
Nieuws

Stellantis verliest 70% nettowinst in 2024

De jaarcijfers van Stellantis laten zien waarom de autofabrikant zich in een beetje turbulente tijden bevindt. De nettowinst daalde in 2024 namelijk met 70 procent en de verkoopcijfers zakten wereldwijd in. Ondertussen is het concern stuurloos na het