Maserati schrapt elektrische MC20 Folgore

Maserati trekt de stekker uit de geplande MC20 Folgore, de elektrische versie van zijn supercar. Officieel wijst het merk op de gebrekkige vraag naar elektrische sportwagens, maar de echte reden ligt waarschijnlijk bij de financiële problemen waar de fabrikant mee worstelt. Met een verlies van 260 miljoen euro in 2024 en het wegvallen van een investering van 1,5 miljard euro door moederbedrijf Stellantis, lijkt Maserati zijn ambitieuze toekomstplannen noodgedwongen te herzien.
Geen toekomst voor elektrische supercars?
Bij de lancering van de Maserati MC20 beloofde het merk niet alleen een open versie (MC20 Cielo), maar ook een volledig elektrische uitvoering. Die zou dit jaar verschijnen, maar Maserati heeft nu bevestigd dat die variant niet meer komt. Een woordvoerder meldt aan Autocar dat er simpelweg te weinig vraag naar elektrische supercars is, vooral in het segment waar de MC20 zich bevindt.
Dat elektrische sportwagens niet de verwachte verkoopcijfers halen, blijkt uit eerdere gevallen zoals de Rimac Nevera, die ondanks indrukwekkende prestaties moeizaam kopers vindt. Ook Maserati’s eigen GranTurismo Folgore en GranCabrio Folgore worden niet bepaald massaal verkocht. Alleen de Grecale Folgore doet het nog redelijk, en dan vooral in landen waar belastingvoordelen gelden voor elektrische auto’s.
Geldgebrek dwarsboomt Maserati’s elektrificatieplannen
Dat Maserati afziet van de elektrische MC20 komt niet alleen door een gebrek aan interesse, maar vooral door de financiële crisis waarin het merk verkeert. In 2022 verkocht Maserati nog 26.000 auto’s, maar in 2023 daalde dat naar 11.300, met als gevolg een verlies van 260 miljoen euro. De situatie werd nog nijpender toen Stellantis eind februari 2025 besloot een geplande investering van 1,5 miljard euro te schrappen.
De ontwikkeling van een elektrische sportwagen is extreem kostbaar, en in tegenstelling tot andere merken binnen Stellantis kan Maserati de technologie niet delen met andere modellen. Dit betekent dat de kosten niet over meerdere modellen gespreid kunnen worden, iets wat bijvoorbeeld Porsche wél doet met zijn Taycan en Audi E-Tron GT.
Terug naar de verbrandingsmotor?
Met het schrappen van de MC20 Folgore lijkt Maserati zijn plannen voor een volledig elektrisch gamma voorlopig op pauze te zetten. De MC20 blijft beschikbaar met de 630 pk sterke Nettuno-V6, en voor de echte liefhebbers is er nog de GT2-raceversie.