Maserati in zwaar weer: Stellantis schrapt miljardeninvestering

De toekomst van Maserati staat op losse schroeven. Moederbedrijf Stellantis heeft besloten een investering van 1,5 miljard euro in het noodlijdende merk te schrappen. Dit dwingt Maserati om projecten te annuleren en roept vragen op over de levensvatbaarheid van het Italiaanse luxemerk.
Verkoop keldert, toekomst onzeker
Maserati verkeert al langer in zwaar weer. De verkoopcijfers van 2024 waren ronduit dramatisch, met een daling van 57%. Van de ooit 26.600 verkochte auto’s per jaar bleven er nog slechts 11.300 over. Zelfs de Grecale, een SUV die als verkooptopper moest dienen, wist de daling niet te keren. Het gevolg: een verlies van 260 miljoen euro. De focus op elektrische modellen, zoals de Grecale en GranTurismo Folgore, lijkt geen vruchten af te werpen, terwijl ook de traditionele verbrandingsmodellen moeizaam verkopen.
Geschrapte projecten
Door het intrekken van de miljardeninvestering zal Maserati noodgedwongen plannen moeten schrappen. De elektrische versie van de MC20, de Folgore, lijkt van de baan. Ook de elektrische Alfa Romeo 33 Stradale, die op dezelfde basis gebouwd zou worden, gaat niet door. Daarnaast hangt de toekomst van de elektrische opvolgers van de Quattroporte en de Levante aan een zijden draadje. Maserati’s modelaanbod dreigt stil te vallen, wat de situatie alleen maar nijpender maakt.
De beslissing van Stellantis komt op een moment van onzekerheid binnen het concern. Sinds het vertrek van CEO Carlos Tavares eind vorig jaar zoekt het concern naar nieuw leiderschap. Of een nieuwe CEO Maserati een reddingsboei toewerpt, valt te betwijfelen. Stellantis heeft een breed merkenportfolio en Maserati blijft een relatief kleine speler. Een mogelijke verkoop van het merk lijkt niet ondenkbaar. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de toekomst van Maserati.