Stellantis overweegt verkoop Maserati na dramatische verliezen
Ondanks een reeks nieuwe modellen, waaronder de Grecale en de MC20, heeft Maserati in de eerste helft van 2024 meer dan 50% minder auto's verkocht dan vorig jaar. Met een operationeel verlies van 82 miljoen euro, staat het merk onder zware druk.
De Italiaanse autobouwer verkeert momenteel in zwaar weer, ondanks een recent vernieuwd aanbod van modellen zoals de MC20, Grecale en GranTurismo. Het merk, dat bekend staat om zijn passie en emotie, kampt met aanzienlijke verkoopdalingen. In de eerste helft van 2024 verkocht Maserati slechts 6.500 auto’s, meer dan 50 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Vooral de Grecale, die als volumemodel werd gezien, presteerde teleurstellend met een verkoopdaling van 42 procent.
De financiële resultaten van Maserati zijn zorgwekkend. Waar het merk in de eerste helft van 2023 nog een winst van 131 miljoen dollar boekte, staat er nu een operationeel verlies van 82 miljoen euro in de boeken. Dit zet druk op het moederbedrijf Stellantis, dat overweegt slecht presterende merken af te stoten.
Stellantis-CFO Natalie Knight heeft aangegeven dat het merk mogelijk een nieuwe eigenaar zou kunnen krijgen als de huidige situatie niet verbetert. Dit zou een laatste redmiddel kunnen zijn om Maserati's toekomst veilig te stellen, gezien de huidige verliezen en de onzekerheid over toekomstige prestaties.
Ondanks deze problemen heeft Maserati nog steeds een loyale aanhang van autoliefhebbers. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor het merk, waarbij het de taak is om de verkoopcijfers te verbeteren en het vertrouwen van consumenten terug te winnen. Of Stellantis geduld zal hebben om Maserati door deze moeilijke periode heen te helpen, blijft afwachten.