24Cars in Autoworld Brussel: de mooiste conceptcar die nooit verscheen

In Autoworld Brussel kunnen autoliefhebbers hun hart ophalen met een indrukwekkende verzameling Maserati’s, die de Italiaanse flair van dit iconische merk weerspiegelen. Van klassiekers tot futuristische conceptcars, deze tentoonstelling biedt een schat aan informatie en prachtige voertuigen die het hart van elke petrolhead sneller doen kloppen. Hier volgt een overzicht van enkele van de meest bijzondere Maserati’s die te zien waren.
2014 Maserati Alfieri: De Conceptcar van de Toekomst
Een van de meest opvallende modellen op de tentoonstelling is de Maserati Alfieri uit 2014. Deze conceptcar, vernoemd naar de oprichter van Maserati, heeft een futuristisch ontwerp dat zelfs vandaag de dag nog vooruitstrevend lijkt. Het werd gepresenteerd als een conceptcar en won de prestigieuze titel "Concept Car of the Year". De Alfieri wordt geprezen om zijn strakke lijnen en gedurfde uitstraling. De wielen zijn een waar kunstwerk, de grote keramische remklauwen vallen op, en de ontwerpkenmerken doen denken aan de legendarische Maserati Gran Turismo. De auto is uitgerust met een 4,7 liter V8-motor van Ferrari, die een krachtige rijervaring belooft. Jammer genoeg is deze auto nooit op de markt gekomen door een opmerkelijk reden. Het zou een te grote concurrent worden voor Ferrari, dat destijds eigendom had over Maserati
Maserati A6 GCS: Een Historisch Meesterwerk
Een ander juweeltje in de collectie is de Maserati A6 GCS, ook wel bekend als de Maserati Sport 2000. Dit model werd in 1954 gepresenteerd op de autoshow van Turijn, waar het veel lof ontving vanwege zijn prachtige Berlinetta-carrosserie. Het ontwerp werd verzorgd door Pininfarina, wat toen een probleem was voor Ferrari, aangezien Pininfarina exclusieve ontwerprechten had voor Ferrari. Maserati wist echter zes chassis van de A6 GCS aan te schaffen en liet Pininfarina de prachtige carrosserie voor hen ontwerpen. Dit maakte de A6 GCS een zeldzaam en bijzonder model in de Maserati-geschiedenis.
Maserati 4900 Bora: De GT van de Jaren '70
Een andere legendarische Maserati op de tentoonstelling is de 4900 Bora, een model uit de jaren '70. Dit was de eerste Maserati die werd geproduceerd onder het eigendom van Citroën, wat een belangrijke invloed had op het ontwerp van de auto. De Bora is een mid-engine GT die zijn tijd ver vooruit was, met luxelementen zoals lange lederen stoelen, verstelbare pedalen en een aluminium dak. Ook de pop-up koplampen waren een vooruitstrevend kenmerk.
De 4900 Bora was uitgerust met een 4,9 liter V8-motor, die oorspronkelijk kleiner was maar voor de Amerikaanse markt werd vergroot naar 4,9 liter. Het ontwerp van de Bora werd verzorgd door Italdesign en verschilt sterk van de andere Maserati-modellen uit die tijd. Het heeft een robuuste uitstraling, die doet denken aan de raceauto’s van de jaren '70 en '80, met een grote achterruit die zicht biedt op de motor, hoewel deze achter een tapijt verborgen is.