Lamborghini wil geen gezinswagen: ‘Drie rijen is geen Lamborghini’

De Urus is een enorme verkooptopper en brengt miljoenen binnen bij de Italiaanse autobouwer, maar een grotere SUV met drie zitrijen? Dat dachten wij even niet. Lamborghini blijft trouw aan zijn sportieve DNA, ook als dat betekent dat het ‘nee’ moet zeggen tegen de lucratieve gezinsmarkt.
Urus blijft het plafond
Volgens Lamborghini’s marketing- en verkoopchef Federico Foschini hoeven we geen uitgerekte Urus met zeven zitplaatsen te verwachten. In gesprek met CarSales.com.au laat hij er geen misverstand over bestaan: “Het is te makkelijk om zo’n auto té groot te maken. En dan is het geen Lamborghini meer.” De Urus is volgens Foschini precies goed qua formaat én rijervaring. “Hij rijdt als een supersportwagen. Dat is de sweet spot,” aldus de topman.
Een kleinere, ‘goedkopere’ SUV onder de Urus is ook uitgesloten. Lamborghini wil geen “ondergefinancierd” model in de showroom hebben staan. Elk model moet voldoen aan het hoge prestatieniveau waar het merk om bekendstaat.
Verkocht tot 2026
Ondertussen blijft de Urus ongekend populair. Het model is inmiddels al volledig uitverkocht tot en met 2026. Sinds kort is hij ook leverbaar als plug-in hybride: de Urus SE. Die combineert een 612 pk sterke V8 met een elektromotor van 189 pk, goed voor een totaal van 789 pk en 951 Nm koppel. Van nul naar honderd gaat in 3,4 seconden, met een topsnelheid van 312 kilometer per uur. In volledig elektrische modus haalt hij nog altijd 130 km/u en een bereik van 60 kilometer.
Elektrische toekomst: geen SUV, maar een GT
Lamborghini’s vierde model komt er ook aan, maar dat wordt géén SUV. Het gaat om een volledig elektrische GT met 2+2-zitconfiguratie, gebaseerd op de Lanzador Concept. Die komt pas in 2029, maar moet dan meteen het krachtigste model ooit worden. Volgens Motor1 zal de GT op een platform van Porsche staan en in staat zijn tot een vermogen van meer dan 2.000 pk.
Geen gezinswagen, wel familiegevoel
Wie droomt van een Lamborghini met kinderstoeltjes op de derde rij kan zijn hoop dus laten varen. Voor Lamborghini draait het nog altijd om emotie, snelheid en exclusiviteit – niet om praktische bruikbaarheid. En daar lijken klanten het volledig mee eens: de vraag naar bestaande modellen overstijgt al jaren het aanbod.