Dreigbrieven van netbeheerders: Nederlandse industrie in de problemen door overbelast stroomnet
Nederland heeft te maken met een overbelast stroomnet en dit zorgt voor steeds meer problemen voor de industrie. Onder andere elektrische auto's dragen hier hun steentje aan bij en zorgen voor dreigbrieven van netbeheerders.
De elektrische auto's oftewel EV's, verbruiken veel energie. Deze wordt zo nu en dan opgewekt door zonnepanelen maar ook door ouderwetse kolencentrales. De energie moet in ieder geval door het stroomnet vloeien.
Nu blijkt dat ons huidige stroomnet steeds vaker tegen de limieten van haar capaciteit aanloopt. Dit is een vervelende situatie voor alle elektronische apparaten maar ook voor bedrijven. Het Financieel Dagblad laat weten dat de noodklok is geluid.
Netbeheerders sturen steeds meer zogenoemde 'dreigbrieven' naar bedrijven omdat zij meer dan de afgesproken hoeveelheid stroom verbruiken. Dat was eerder geen probleem, maar nu staat er in deze brieven keiharde dreigementen. De bedrijven die deze brieven hebben ontvangen krijgen te weten dat als dit nogmaals voorkomt, zij juridisch zullen worden aangesproken voor alle financiële gevolgen van overbelasting van het stroomnet.
Zakenman Eduard van Antwerpen laat weten dat hij al een dreigbrief in ontvangst heeft mogen nemen. Eduard zijn bedrijf, dat waterzuiveringsinstallaties bouwt, verbruikte iets meer stroom dan was afgesproken door het opladen van zijn elektrische auto's. Één van deze EV's was een nieuw model en vroeg iets meer stroom dan de andere. Zo kan duurzaam gedrag je dus flink opbreken.
Het bedrijf, dat vanwege groot succes wilt uitbreiden, kan dit dus eigenlijk niet vanwege het huidige stroomnet. Alternatieven zijn onderzocht laat Van Antwerpen weten, maar deze voegen in principe niks toe.
Ondertussen wordt het probleem groter en groter. Een oplossing voor de korte termijn zou zijn dat bedrijven op een industrieterrein hun gebruik op elkaar afstemmen. Rob Jetten heeft alleen hiervoor de subsidiepot al opengetrokken met 166 miljoen Euro. Maar er zitten veel bureaucratische haken en ogen aan. Wie betaalt wat? Hoe werkt dit juridisch gezien? Bij Enexis liggen er ondertussen al meer dan 70 aanvragen, maar de energiehub op Schiphol is tot op heden de enige die operatief is.