Bugatti onthult nieuwste monster: de Bolide met 1852 pk
De tijd is daar voor Bugatti om weer een nieuwe auto te onthullen. In dit geval de Bugatti Bolide. De Franse Bolide werd in 2020 als concept gepresenteerd maar is nu werkelijkheid geworden. Het eerste model (van de 40) gaat over een paar maanden geleverd worden.
De makers van Bugatti bouwden dit concept op basis van de Chiron, maar dan met een flinke hoeveelheid 'circuit' eroverheen. Deze hypercar is bedoeld voor het circuit en dan met name om bestuurders hun grenzen te laten verkennen. Aldus het persbericht. Het bijzondere van de auto, schijnt, niet zijn prijs van 4 miljoen euro te zijn, maar zijn vermogen om zich aan te passen aan mensen die nog geen circuit ervaring hebben.
Motorisch doet de Bolide het met de welbekende W16 uit de Chiron. Nu met een vermogen van maar liefst 1852 pk en een gewicht van ongeveer 1240 kg. Dit zijn pittige cijfers, helemaal als je je bedenkt dat dit gewicht (een stuk) minder is dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf.
De hypercar is gebasseerd op een nieuwe monocoque van carbonfiber, en is ontworpen volgens de strikte specificaties van de FIA LMH- en LMDh-klassen voor de eenzitters klasse van de 24 uur van Le Mans. Een echte race-auto dus. Stoppen doet de Bolide door middel van 8 pots grote Brembo's aan de voorkant, en 6 pots groot aan de achterkant.
De Bolide is ondanks zijn hoge vermogen, langzamer dan zijn snelle W16 voorgangers. De hypercar gaat namelijk slechts 236 mijl per uur. Omgerend zo'n 380 km/h. Dit is natuurlijk nog steeds ontzettend snel, en ook nog eens snel genoeg om een F1-auto achter zich te laten.
Daarnaast heeft de auto immense downforce. De auto schijnt echt tot zijn recht te komen in de bochten en kan op zijn piek 2,5 G halen. Het interieur van de Bolide bestaat uit zorg en minimale stijl. Stukken blootliggend carbon ga je in ieder geval zien.
Een echte raceauto van Bugatti, en ook de laatst Bugatti met een W16. In de toekomst mogen we wel nog een Chiron-opvolger verwelkomen. Deze krijgt ook 16 cilinders maar dan in een V-vorm en accupakket.