Stroomkosten omhoog voor EV-rijders met een eigen laadpaal
Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker door dalende prijzen, verbeterde actieradius en kortere laadtijden. Toch zorgen beleidsmaatregelen en infrastructuurproblemen voor obstakels bij de overstap naar een elektrische auto (EV).
Het kabinet heeft besloten de financiële voordelen van EV's te verminderen. Nu voegt netbeheerder Enexis hieraan toe dat EV-gebruikers meer moeten gaan betalen. Dit stelt directeur Han Slootweg in een interview met het Algemeen Dagblad. Slootweg, ook hoogleraar intelligente elektriciteitsnetten aan de TU Eindhoven, beargumenteert dat huishoudens met een eigen laadpaal hogere kosten zouden moeten dragen.
Op dit moment betalen huishoudens €425 per jaar aan netwerkkosten. Volgens Slootweg is dit bedrag niet meer van deze tijd en dus moet het omhoog voor EV-gebruikers. De belasting op het elektriciteitsnet neemt namelijk toe door de groei van laadpalen, zonnepanelen en warmtepompen. Hoewel deze voorzieningen thuis gebruikt worden, zijn huishoudens nog steeds aangesloten op het elektriciteitsnet.
Het elektriciteitsnet moet voortdurend worden aangepast en verbeterd. Dit betekent dikkere kabels en meer transformatorhuisjes, wat aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Slootweg stelt dat deze kosten moeten worden doorberekend aan de grootste gebruikers van het net.
Daarom stelt hij een verdubbeling van de kosten voor huishoudens met laadpalen voor. Tegelijkertijd pleit hij voor lagere kosten voor huishoudens die weinig gebruik maken van het net naast het reguliere verbruik van licht en huishoudelijke apparaten. Deze huishoudens zouden de helft van de huidige kosten moeten betalen. Volgens Slootweg is het onrechtvaardig dat beide groepen nu evenveel netwerkkosten betalen.
Dit voorstel zorgt voor een debat over de eerlijkheid en haalbaarheid van hogere tarieven voor EV-gebruikers. Terwijl elektrisch rijden voordelen biedt voor het milieu, worden de financiële lasten en de noodzaak voor een robuustere infrastructuur steeds duidelijker.