Rimac's visie vervormt Bugatti's toekomst met de Tourbillon
Rimac heeft de meeste invloed op Bugatti. Het Kroatische EV-merk, geleid door Mate Rimac, bezit 55 procent van de aandelen, en de resterende 45 procent zijn in handen van Porsche, dat weer deel uitmaakt van de Volkswagen Groep. Als Volkswagen de meerderheid van de aandelen had gehad, zou de nieuwe Bugatti Tourbillon hoogstwaarschijnlijk een EV zijn geworden.
In een YouTube-video legt Mate Rimac uit hoe de nieuwe hypercar tot stand kwam. Volgens Rimac zou het te eenvoudig zijn geweest om een Bugatti te maken op basis van de Rimac Nevera. "Bij Bugatti gaat het niet om de gemakkelijkste weg, maar om de juiste dingen doen," zegt Rimac. Hij benadrukt dat een verbrandingsmotor de juiste keuze was voor Bugatti, omdat het de auto emotioneel maakt. "Voor mij betekent dat een atmosferische motor," voegt hij toe.
Rimac stond voor uitdagingen bij het bouwen van de niet volledig elektrische Bugatti Tourbillon. Volkswagen-baas Herbert Diess werd echter overtuigd door een schaalmodel van de Tourbillon. "Hij hield ervan," zegt Rimac. Maar er waren ook veel sceptici die vonden dat de volgende Bugatti elektrisch moest zijn en twijfelden aan Rimac's ervaring met hybride technologie.
Rimac reageerde gevat op de kritiek. "Mijn antwoord was, 'Ik heb hiervoor nog nooit iets gedaan! Bij alles wat ik de afgelopen vijftien jaar heb gedaan, hadden we geen recht van spreken om dat te doen, vooral niet in een land zonder auto-industrie,'" vertelt Rimac. Uiteindelijk kreeg hij zijn zin en werd er samen met Cosworth een 8,3-liter V16-motor gebouwd, gecombineerd met drie elektromotoren voor een totaalvermogen van 1.800 pk.
Of de Bugatti Tourbillon een lang en succesvol leven zal leiden, moet de toekomst uitwijzen. Wat wel zeker is, is dat Rimac's visie en vastberadenheid de richting van Bugatti hebben beïnvloed, wat heeft geleid tot een indrukwekkende hybride hypercar die zowel innovatief als emotioneel is.