Porsche ziet verkoop in eerste helft 2024 dalen door minder vraag in China
Porsche heeft in de eerste helft van 2024 minder auto's verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral in China en Noord-Amerika daalde de vraag naar de luxe voertuigen van het Duitse automerk.
De Duitse fabrikant van luxe sportwagens leverde in de eerste helft van 2024 wereldwijd 155.945 voertuigen af. Dit betekent een verkoopdaling van 6,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In China daalde de verkoop van Porsche met bijna een derde. Dit werd veroorzaakt door de aanhoudende zwakke economische omstandigheden in het land, waardoor consumenten voorzichtiger zijn geworden met de aanschaf van dure auto's. In Noord-Amerika daalde de export van voertuigen met 6 procent.
In Europa wist Porsche wel groei te realiseren. In thuisland Duitsland steeg het aantal geleverde voertuigen met 22 procent, terwijl in de rest van Europa de verkoop met 6 procent toenam. De verkopen in Afrika, Latijns-Amerika, Australië, Japan en Korea daalden met 2 procent.
Porsche hoopt dit jaar beter te presteren met marges tussen de 15 en 17 procent en een totale omzet van 42 miljard euro. De autofabrikant waarschuwde eerder al voor hogere marketingkosten en een lagere winst door de introductie van nieuwe modellen, zoals de volledig elektrische Macan en vernieuwde versies van de Panamera, Taycan en 911. Desondanks verwacht Porsche dat de winstgevendheid volgend jaar zal verbeteren dankzij deze nieuwe modellen.
Het bedrijf meldt dat de verkoop van de 911 sportwagen sterk bleef met een stijging van 8 procent, terwijl het Cayenne-model een verkoopstijging van 16 procent zag. De modellen Macan, Panamera en Taycan kenden echter een flinke afname in verkoop. Hoofd verkoop bij Porsche Detlev von Platen benadrukt dat het bedrijf naast plug-in hybride en elektrische modellen ook auto's met een verbrandingsmotor zal blijven aanbieden. "In 2024 zullen we het krachtigste Porsche productportfolio aller tijden op de weg brengen," aldus von Platen.