Toyota GR86 verdwijnt uit Europa door nieuwe EU-veiligheidsregels
De Toyota GR86 moet verdwijnen van de Europese markt vanwege nieuwe EU-veiligheidsregels. De coupé, geïntroduceerd in 2022, voldoet niet aan de nieuwe Vehicle General Safety Regulation.
Vorige week werd al afscheid genomen van de Suzuki Jimny door de nieuwe EU-regels, en nu is de Toyota GR86 het volgende slachtoffer. Vanaf 7 juli moeten alle nieuw verkochte auto's in de EU voldoen aan de General Safety Regulation. Voor de GR86 betekent dit dat hij niet meer in Europa verkocht mag worden, ondanks een recente update met verbeterde schokdempers, gasrespons en meer koppel voor de automaat.
Het vertrek van de GR86 is niet geheel onverwacht. Bij de introductie in 2022 maakte Toyota al duidelijk dat de GR86 slechts twee jaar in Nederland te koop zou zijn. Hoewel de GR86 slechts in beperkte aantallen is verkocht – slechts 18 stuks in Nederland – is het verlies van deze sportieve coupé toch een gemis voor autoliefhebbers. De auto had een stevige vanafprijs van €66.995, waarvan €28.706 BPM, wat ook heeft bijgedragen aan de beperkte populariteit.
De nieuwe veiligheidsregels gelden voor alle nieuw verkochte auto's, wat betekent dat modellen zoals de Fiat Panda zijn aangepast om te blijven, terwijl de Suzuki Ignis en Jimny ook van de markt zijn gehaald. Ondanks de verbeteringen en aanpassingen aan de GR86, kan hij niet voldoen aan de strenge nieuwe eisen en zal hij niet meer verkrijgbaar zijn in Europa.