Volvo verkoopt meer auto's dankzij EV-modellen, omzet blijft achter
Volvo Cars heeft in het tweede kwartaal van dit jaar aanzienlijk meer auto's verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, met name in Europa. Deze groei is vooral te danken aan de stijgende verkoop van elektrische voertuigen.
In het tweede kwartaal van 2024 verkocht Volvo meer dan 205.000 auto's, een toename van 40 procent in Europa. De XC60 was het populairste model met ruim 59.000 verkochte exemplaren, gevolgd door de nieuwe elektrische EX30, waarvan er meer dan 33.000 zijn verkocht. In Nederland kregen zo’n 5.285 EX30’s een kenteken.
Ondanks de stijgende verkoopcijfers, bleef de omzet van Volvo achter. De opbrengsten van april tot juni bedroegen 101,5 miljard Zweedse kroon (ongeveer 8,8 miljard euro), vergeleken met ruim 102 miljard kroon vorig jaar. Deze daling komt door lagere opbrengsten uit productiecontracten. Toch steeg de winst met 60 procent tot 5,7 miljard kroon.
Volvo heeft zijn omzetverwachting voor het hele jaar aangepast van minstens 15 procent groei naar 12 tot 15 procent. Dit is mede het gevolg van de nieuwe Europese importtarieven op Chinese elektrische auto's, die sinds 4 juli zijn verhoogd. Volvo, eigendom van het Chinese Geely, produceert zijn elektrische modellen in China en ondervindt hierdoor directe gevolgen van de heffingen.