Motorproblemen dwingen Verstappen tot gridstraf in België
Max Verstappen krijgt een gridstraf van tien plaatsen bij de Grand Prix van België vanwege het overschrijden van de limiet van vier motoren per seizoen. Verstappen heeft eerder bewezen dat hij in staat is om vanaf een achterste startpositie naar voren te rijden, zoals in 2022 op Spa-Francorchamps.
De Nederlandse wereldkampioen moet aankomende zondag een gridstraf van tien plekken incasseren. Verstappen krijgt deze gridstraf omdat het team de motor van zijn Red Bull moet vervangen, en daarmee overschrijden zij de jaarlimiet van vier krachtbronnen per jaar.
De vervanging van de krachtbron is een direct gevolg van een motorprobleem die de Nederlander tijdens de vrije training in Canada had. Toen Verstappen de pitstraat opzocht door een ERS-probleem kon Honda constateren dat er ook andere motordelen waren aangetast. Dat de drievoudig wereldkampioen een gridstraf zou krijgen kwam dus niet als een verassing.
Het is logisch dat het team van Red Bull er voor kiest om de krachtbron voor deze baan te vervangen. Het circuit van Spa heeft genoeg inhaalmogelijkheden, en Max heeft eerder al bewezen dat je hier prima van plek veertien naar de eerste plaats kan rijden. Twee jaar geleden startte Verstappen vanaf de veertiende plek, maar nam toen na maar liefst achttien ronden de leiding over en wist de race te winnen met zeventien seconden voorsprong.
Nu is er nog de kans dat het team nog meer onderdelen gaat vervangen, maar voorlopig blijft het bij de krachtbron. Als het team hier toch voor kiest dan wordt de gridstraf uiteraard forser.