Wereldrecord: draadloos opladen van EV's bereikt 270 kW
Het kan misschien sneller dan je denkt, je parkeert je elektrische auto en binnen tien minuten is de accu voor de helft opgeladen, zonder ook maar één stekker te gebruiken. Dit futuristische scenario is nu werkelijkheid geworden dankzij een baanbrekende technologie ontwikkeld door het Oak Ridge National Laboratory (ORNL) in de Verenigde Staten. Amerikaanse onderzoekers hebben een wereldrecord gevestigd door een elektrische auto draadloos op te laden met een verbluffende efficiëntie van 95 procent.
In een indrukwekkende demonstratie hebben de onderzoekers van het ORNL laten zien hoe een aangepaste Porsche Taycan draadloos kan worden opgeladen met een vermogen van maar liefst 270 kW. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van de eerdere systemen. In 2016 ontwikkelde het lab voor het eerst een systeem specifiek voor elektrische voertuigen, dat slechts met 20 kW kon laden. Eerder dit jaar bereikte het ORNL nog een belangrijke mijlpaal door een draadloze EV-lader te tonen die met 100 kW kon laden. De nieuwste doorbraak overtreft deze prestaties ruimschoots.
De demonstratie werd uitgevoerd in samenwerking met de Volkswagen Group of America, waarbij gebruik werd gemaakt van het door ORNL ontwikkelde polyfase draadloze oplaadsysteem. Dit systeem maakt het mogelijk om de accu van de auto in slechts tien minuten voor de helft op te laden, wat een enorme stap voorwaarts betekent in de wereld van elektrische mobiliteit.
Het ORNL werkt nauw samen met Volkswagen om deze technologie verder te ontwikkelen voor residentiële toepassingen en productievoertuigen. Een van de doelen is om een lichtgewicht behuizing te ontwerpen die de mechanische, elektrische, thermische en magnetische prestaties zal verbeteren. Dit zou niet alleen de efficiëntie van het opladen verhogen, maar ook nog eens de algehele gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van draadloos opladen voor consumenten verbeteren.
De onderzoekers zijn vastberaden om de technologie te verfijnen en klaar te maken voor grootschalige inzet in productievoertuigen. "Ons doel is om de technologie zodanig te ontwikkelen dat deze klaar is voor implementatie in productievoertuigen," aldus een woordvoerder van het ORNL.
Met deze doorbraak komt de toekomst van draadloos opladen voor elektrische voertuigen een stap dichterbij. Het gemak van draadloos opladen, gecombineerd met de snelheid en efficiëntie die nu mogelijk zijn, zou wel eens de sleutel kunnen zijn tot een bredere acceptatie van elektrische voertuigen wereldwijd. De samenwerking tussen ORNL en Volkswagen belooft veel goeds voor de toekomst van duurzame mobiliteit.