Audi's nieuwe elektrische autoserie in China krijgt geen vier ringen-logo
Audi heeft besloten om zijn nieuwe serie elektrische auto's, speciaal ontwikkeld voor de Chinese markt, zonder het kenmerkende vier ringen-logo op de markt te brengen. Dit besluit is genomen vanwege merkimago-overwegingen en het gebruik van technologieën die samen met lokale Chinese partners zijn ontwikkeld.
Het Duitse premiummerk dat eigendom is van Volkswagen werkt voor deze nieuwe serie samen met de Chinese autofabrikant SAIC. De serie, die intern de codenaam "Purple" draagt, zal in november met een conceptauto worden presenteren. Het is nog onduidelijk of deze voertuigen een nieuw logo krijgen of dat ze alleen de naam Audi zullen dragen.
Volgens bronnen die bekend zijn met de plannen, is de ontwikkeling van deze modellen specifiek gericht op de Chinese markt, waar lokale automerken steeds dominanter worden. In de eerste helft van 2024 verkocht Audi minder dan 10.000 elektrische voertuigen in China, terwijl de Chinese merken Nio en Zeekr elk acht keer meer verkochten.
De "Purple" serie zal gebruikmaken van een CATL-batterij en een geavanceerd rijassistentiesysteem (ADAS) van de Chinese startup Momenta. Ook zal de elektrische architectuur van SAIC's EV-merk IM Motors worden ingezet. Dit benadrukt de toenemende samenwerking tussen buitenlandse automakers en lokale Chinese bedrijven in de strijd om marktaandeel in 's werelds grootste automarkt.
Audi's huidige elektrische modellen in China, zoals de Q4 e-tron en de Q5 e-tron, zullen wel het vertrouwde vier ringen-logo blijven dragen. Audi en SAIC hebben eerder aangekondigd gezamenlijk een nieuw platform voor elektrische voertuigen te ontwikkelen, speciaal voor de Chinese markt. Dit platform, dat ook andere toekomstige modellen kan ondersteunen, maakt deel uit van de bredere strategie van Volkswagen om in te spelen op de snel groeiende vraag naar elektrische voertuigen in China.