Chinese EV-markt toont gemengde resultaten door wisselende vraag
In juli hadden Chinese autofabrikanten te maken met schommelingen in de vraag naar elektrische voertuigen. Terwijl sommige merken een daling zagen, konden andere fabrikanten juist groei melden.
Verschillende Chinese automerken rapporteerden vorige maand wisselende resultaten. Zeekr, een merk van Geely, verkocht in juli 15.655 auto’s, een daling van 22 procent ten opzichte van juni. Het bedrijf wijt deze daling aan onderhoud aan de productielijnen en voorbereidingen voor nieuwe modellen. Ondanks deze terugval streeft Zeekr ernaar om in het vierde kwartaal de productie op te schalen naar 30.000 auto’s per maand.
BYD wist in juli echter een lichte groei te realiseren, met bijna 341.000 verkochte auto’s, een stijging van 0,2 procent. Deze groei werd voornamelijk gedreven door de verkoop van plug-in hybrides, terwijl de verkoop van volledig elektrische voertuigen juist daalde tot het laagste niveau in vijf maanden.
Andere merken, zoals Geely en Great Wall Motor, zagen een daling in de verkoop van respectievelijk 9,2 procent en 6,9 procent. Li Auto daarentegen boekte een stijging van 6,8 procent, dankzij de populariteit van hun elektrische modellen met een groot bereik.
De Chinese EV-markt werd ook beïnvloed door extra importheffingen van de Europese Unie, die bedoeld zijn om de concurrentie met door de staat gesubsidieerde Chinese fabrikanten eerlijker te maken. Vlak voor de invoering van deze heffingen op 5 juli, steeg het aantal geïmporteerde Chinese elektrische auto’s in Europa aanzienlijk, wat leidde tot een hoger marktaandeel voor Chinese merken op het continent.