"Hij is écht, écht snel": de prestaties van de hybride 911 op het circuit
De zon schijnt fel op de Andalusische kust, waar autoliefhebber en recensent Matt Farah zich bevindt om een prangende vraag te beantwoorden: kan een hybride Porsche 911 nog wel cool zijn? In een uitgebreide test van twee verschillende hybride 911-modellen, deelt hij zijn bevindingen en ervaringen.
Innovatieve Technologieën
De eerste indrukken van Farah zijn veelbelovend. Hij begint met het beschrijven van de technische innovaties die de hybride 911 onderscheiden van zijn voorgangers. De auto heeft geen traditionele startmotor of alternator meer, en zelfs de airconditioning is elektrisch. Dit alles wordt aangedreven door een nieuw 400-volt hybridesysteem. Farah legt uit dat de hybride 911 twee elektromotoren heeft: één in de PDK-versnellingsbak en een andere in de turbocharger. Dit is de eerste keer in 30 jaar dat een 911 slechts één turbo heeft in plaats van twee, dankzij de snelle spoeling van de turbo door de elektromotor.
Rijervaring en Prestaties
Tijdens het rijden merkt Farah op hoe soepel de auto schakelt en hoe de elektrische assistentie de rijervaring verbetert. De hybride 911 kan niet volledig op elektriciteit rijden, maar de elektrische ondersteuning maakt het rijden in de normale modus veel aangenamer. "Het start-stop systeem is veel beter," zegt Farah, terwijl hij de innovatieve technologieën van de nieuwe 911 beschrijft. Maar kan deze hybride echt de harten van autoliefhebbers veroveren?
Op het Circuit
Op het Ascari Circuit in Spanje test Farah zowel een vierwielaangedreven cabriolet als een achterwielaangedreven coupé. De achterwielaangedreven coupé presteert uitstekend, Farah merkt op dat de hybride technologie de rijervaring verbetert door minder trillingen te veroorzaken en betere brandstofefficiëntie te leveren. "Ze hebben ook de ophanging opnieuw gekalibreerd, deze werkt nu samen met het 400-volt systeem. Dat systeem kan berekenen en instellingen veel sneller veranderen dan het oude systeem. Dus zelfs met dezelfde hardware, stelt het 400-volt systeem de auto in staat om sneller te reageren, aan te passen en veranderingen aan te brengen dan ooit tevoren," legt Farah uit.
Conclusie
Hoewel de auto duur is en complexer is in onderhoud op de lange termijn, concludeert Farah dat de hybride 911 een uitstekende auto is om in te rijden. "Ik zou zeggen dat het meest positieve dat je kunt concluderen over deze hybride sportwagen is dat hij niet als een hybride aanvoelt. Hij rijdt zoals een 911 zou moeten rijden. Je merkt helemaal geen negatieve effecten van de batterij, behalve dat hij de schakelingen extra soepel maakt. Ook voelt de auto erg snel aan," zegt Farah enthousiast.
Of een hybride 911 cool kan zijn? Misschien wel, misschien niet. Maar na zijn uitgebreide test op het Ascari Circuit, lijkt Matt Farah overtuigd dat de hybride Porsche 911 niet alleen zijn sportieve ziel behoudt, maar ook nieuwe hoogten bereikt in rijervaring en efficiëntie. De hybride technologie voegt een nieuwe dimensie toe aan de iconische 911, dit zorgt er voor dat het een alledaagse Porsche wordt die ook nog eens geweldig is op het circuit.