Duitse auto-industrie onder druk: export en import dalen in eerste helft van 2024
De Duitse auto-industrie, een pijler van de nationale economie, kampt met een daling in zowel export als import in de eerste helft van 2024. Ondanks hun status als belangrijkste exportproduct, zien Duitse auto’s en auto-onderdelen een afname in de internationale handel.
In de eerste zes maanden van 2024 daalde de export van motorvoertuigen en auto-onderdelen met 2,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waardoor de totale exportwaarde op 135,3 miljard euro uitkwam. Dit benadrukt de groeiende druk op de Duitse auto-industrie, die steeds meer te maken krijgt met concurrentie uit landen als China. Ondanks deze daling blijven auto's het belangrijkste exportproduct van Duitsland, met de Verenigde Staten als grootste afnemer, gevolgd door Frankrijk en Nederland.
Aan de importzijde blijft de situatie eveneens uitdagend. Auto’s en auto-onderdelen waren ook de meest geïmporteerde goederen in de eerste helft van het jaar, met een totale waarde van 73,0 miljard euro. Dit vertegenwoordigt een daling van 4,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Naast auto’s stond dataverwerkingsapparatuur op de tweede plaats van geïmporteerde goederen, hoewel ook deze categorie een daling zag van 9,8 procent.
De problemen binnen de Duitse auto-industrie worden verder onderstreept door recente faillissementen van belangrijke toeleveranciers. Zo heeft Allgaier, een bedrijf dat carrosseriedelen en batterijbehuizingen levert, faillissement aangevraagd, slechts een jaar na overname door het Chinese Weston. Ook velgenfabrikant BBS, een iconisch merk in de auto-industrie, werd voor de vijfde keer failliet verklaard. Deze ontwikkelingen tonen aan dat zelfs gevestigde bedrijven moeite hebben om zich staande te houden in de huidige markt.
De dalende handelscijfers en problemen binnen de auto-industrie weerspiegelen een bredere trend van krimp binnen de Duitse economie, die in het tweede kwartaal een lichte terugval liet zien. Terwijl auto’s nog steeds de ruggengraat van de Duitse export vormen, wordt de sector geconfronteerd met toenemende uitdagingen die de toekomst van de industrie onzeker maken.