Mercedes-Benz in crisis: dramatische daling van vraag naar S-klasse
Mercedes-Benz, een naam die synoniem staat met luxe en innovatie, bevindt zich momenteel in zwaar weer. De iconische S-klasse, ooit het vlaggenschip van het merk, ziet een scherpe daling in de vraag. Dit heeft Mercedes ertoe gedwongen de productie van dit prestigieuze model drastisch terug te schroeven.
Ondanks een ogenschijnlijk sterke economie, kampt Mercedes-Benz met een onverwachte uitdaging. In het eerste kwartaal van dit jaar zagen de Duitsers de leveringen van de S-klasse met maar liefst 37 procent afnemen. Deze trend zette zich voort in het tweede kwartaal, waarin de gecombineerde leveringen van de S-klasse, EQS, EQS SUV en GLS met 23 procent daalden. De cijfers zijn dusdanig zorgwekkend dat Mercedes besloten heeft de productie van de S-klasse een tandje lager te zetten.
Om te voorkomen dat dealers met overtollige voorraden blijven zitten, heeft Mercedes zijn productieplannen aangepast. De productie van de S-klasse in de fabriek zal na deze maand op een lager pitje komen te staan, zodra de medewerkers teruggekeerd zijn van hun vakantie. Dit is een opmerkelijke beslissing, vooral gezien het feit dat de S-klasse altijd een van de meest gewilde modellen van het merk is geweest.
De redenen achter deze daling in de vraag zijn divers. Enerzijds is er de verschuiving in consumentengedrag, waarbij steeds meer kopers de voorkeur geven aan elektrische voertuigen (EV's) en SUV's. Anderzijds heeft Mercedes zijn ambitieuze EV-doelen versoepeld en investeert het meer in verbrandingsmotoren. Dit kan een tijdelijke terugval in de verkoop van traditionele modellen zoals de S-klasse verklaren.
Mercedes werkt momenteel aan een mid-cycle update voor de S-klasse, wat mogelijk een positieve invloed kan hebben op de verkoopcijfers. Daarnaast blijft de S-klasse de enige grote Duitse sedan die nog een twaalfcilindermotor aanbiedt, echter wel alleen in de exclusieve Maybach-variant. Dit kan een nichemarkt aanspreken, maar het is de vraag of dit voldoende zal zijn om de dalende trend te keren.