Laadpalen ongelijk verdeeld: Randstad profiteert, platteland blijft achter
In Nederland is de verdeling van laadpalen voor elektrische auto’s verre van gelijk. Terwijl de Randstad goed voorzien is, hebben plattelandsgebieden nog steeds moeite om voldoende laadpunten te realiseren.
De beschikbaarheid van laadpalen voor elektrische voertuigen is in Nederland sterk afhankelijk van de regio. In de Randstad, met zijn dichtbevolkte steden zoals Amsterdam en Rotterdam, is er een uitstekende dekking met vaak meer dan één laadpaal per 100 inwoners. Deze goede infrastructuur maakt het gemakkelijk voor EV-bezitters om hun auto op te laden. Echter, buiten de Randstad, met name in het noorden, oosten en zuiden van het land, is de situatie heel anders. Hier zijn laadpalen schaars, waardoor EV-rijders soms flink moeten zoeken naar een laadpunt.
In gemeenten zoals Dantumadiel in Friesland, waar slechts 17 laadpalen beschikbaar zijn voor 19.000 inwoners, is het contrast duidelijk. De lokale overheid wijst erop dat veel inwoners een eigen oprit hebben en dus thuis kunnen laden, maar het gebrek aan publieke laadpalen blijft een uitdaging. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur werkt aan een landelijk dekkend netwerk, maar er zijn nog steeds 2.300 plekken waar laadpalen ontbreken. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt, met ruim 60 nieuwe laadpalen per dag in 2023, blijft er werk aan de winkel om de oneerlijke verdeling van laadpalen aan te pakken.