Polestar kampt met verlies door vertraagde vraag en uitgestelde autolanceringen
De Zweedse fabrikant van elektrische voertuigen Polestar, heeft in het tweede kwartaal opnieuw een operationeel verlies gerapporteerd. De resultaten worden beïnvloed door vraagvertragingen, hogere kosten en uitgestelde autolanceringen.
Polestar maakte donderdag bekend dat het in het tweede kwartaal een operationeel verlies leed, een dag nadat het bedrijf zijn CEO had vervangen wegens financieringsproblemen en teleurstellende verkoopcijfers. Het bedrijf, dat bekendstaat om zijn luxe elektrische voertuigen, worstelt net als veel andere start-ups in de EV-sector met de stap naar winstgevendheid. Dit wordt bemoeilijkt door aanzienlijke vertragingen bij modelintroducties, gemiste leveringsdoelen en oplopende kosten.
Woensdag kondigde Polestar aan dat Thomas Ingenlath, CEO sinds de oprichting in 2017, vervangen zal worden door Michael Lohscheller, een voormalig topman van Opel en andere EV-startups.
Het operationele verlies in het tweede kwartaal kwam uit op ongeveer 242,3 miljoen euro, een lichte daling ten opzichte van het herziene verlies van ongeveer 273,6 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Dit was mede te danken aan enkele effectieve kostenbesparingsmaatregelen.
Ondanks deze besparingen daalde de brutomarge in het afgelopen kwartaal van 0,1 procent naar een negatieve 0,7 procent, wat wijst op aanhoudende druk op de winstmarges. Polestar gaf aan dat de resultaten werden beïnvloed door hogere kortingen en een daling in verkochte volumes, wat te maken heeft met een uitdagende marktomgeving en een prijzenoorlog die vorig jaar werd aangewakkerd door Tesla.
De inkomsten voor het tweede kwartaal daalden tot ongeveer 574,9 miljoen euro, vergeleken met een herziene 693,3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks deze daling blijft Polestar optimistisch over een sterkere tweede helft van het jaar.
Polestar heeft, in tegenstelling tot sommige andere EV-startups, sterke financiële steun gekregen van medeoprichters Volvo Cars en het Chinese Geely. Toch kreeg het bedrijf eerder dit jaar een tegenslag te verwerken toen Volvo aankondigde geen verdere financiering te zullen verstrekken.
Geely heeft echter aangegeven het bedrijf te blijven ondersteunen. Polestar meldde donderdag dat het in augustus een extra financiering van ongeveer 297,8 miljoen euro heeft ontvangen via een termijnlening met een looptijd van één jaar. De liquide middelen bedroegen eind juni ongeveer 669 miljoen euro, een daling ten opzichte van 784 miljoen euro eind maart.
De druk op Polestar werd verder vergroot door strafmaatregelen van de Europese Unie, de Verenigde Staten en Canada, die importtarieven hebben opgelegd aan in China geproduceerde elektrische voertuigen. Polestar produceerde tot voor kort al zijn voertuigen in China, maar is eerder deze maand begonnen met de productie van zijn Polestar 3 SUV in de Verenigde Staten.