Verstappen brak GT3-record en legt nepnaam uit

Max Verstappen heeft tijdens een testdag op de Nürburgring Nordschleife indruk gemaakt in een Ferrari 296 GT3. Zijn rondetijd zou sneller zijn dan het officiële GT3-record, al ontbreekt een officiële tijdsregistratie.
Tijdens een test op vrijdag 9 mei reed Max Verstappen op de legendarische Nordschleife in een Ferrari 296 GT3 van het Zwitserse Emil Frey Racing. De test vond plaats op hetzelfde 24,358 km lange circuit als bij de officiële NLS-wedstrijden. Hoewel er bij deze testdag geen officiële tijdmeting werd gedaan, ging het gerucht dat Verstappen een tijd van 7:48,8 minuten reed – sneller dan het officiële GT3-record van 7:49,578, gereden door Christian Krognes in 2022.
Verstappen bevestigde in Imola dat zijn tijd inderdaad sneller was dan het bestaande record, maar benadrukte dat hij er vooral was om ervaring op te doen en plezier te hebben. “Ik wilde gewoon de auto en het circuit beter leren kennen samen met het team,” aldus de wereldkampioen. De omstandigheden waren ideaal: zonnig en droog, en het team gebruikte een auto conform de officiële Balance of Performance-regels van de NLS.
De testauto bleek afkomstig uit Verstappens privécollectie. Hij deelde het stuur met Chris Lulham, die samen met Thierry Vermeulen normaal gesproken voor Emil Frey in de GT World Challenge rijdt. Verstappen werkt gericht toe naar deelname aan de 24 Uur van de Nürburgring. Daarvoor heeft hij een speciale Nordschleife-permit nodig, die hij via een reguliere opleiding of uitzonderingsprocedure kan verkrijgen.
De Nederlander overweegt beide routes, afhankelijk van zijn drukke Formule 1-schema. De dubbele NLS-race in september lijkt een logische kans, aangezien die niet overlapt met een F1-weekend. In de simulator heeft Verstappen al duizenden virtuele ronden gereden op de Nordschleife, wat hem in de praktijk een voorsprong gaf. "De baan kende ik al, het ging vooral om het gripniveau van de auto en de nieuwe asfaltlagen,” verklaarde hij.
De naam Franz Hermann
Tijdens de test verscheen hij onder de naam Franz Hermann, een naam die hij zelf bedacht om op verzoek van de organisatie niet op te vallen. "Ze vroegen me om een nepnaam, dus ik zei: laten we hem zo Duits mogelijk maken", aldus Verstappen. Zijn deelname was volledig privé, buiten Red Bull om. Een Formule 1-auto op de Nordschleife? Dat ziet Verstappen niet snel gebeuren: "Te veel compressie, te veel hobbels. Een GT3-auto is daar veel geschikter voor."
Hoewel hij toegeeft dat de adrenaline van F1 moeilijk te overtreffen is, genoot hij met volle teugen van de test. “Het was gewoon leuk en leerzaam – en dat is precies wat ik wilde.”
bron: AMuS