Fisker Ocean-eigenaren moeten betalen voor eigen terugroepacties: grote frustratie onder klanten
Fisker Ocean-eigenaren worden geconfronteerd met onverwachte kosten voor de reparaties van hun voertuigen na meerdere terugroepacties. Terwijl de onderdelen kosteloos worden geleverd, moeten klanten zelf betalen voor inspecties en arbeidskosten. Dit zorgt voor veel boosheid onder de eigenaren, die hun vertrouwen in het merk voelen afnemen.
De Fisker Ocean, een elektrische SUV die veelbelovend begon, is nu onderwerp van vijf terugroepacties, waaronder problemen met de regeneratieve remmen, defecte waterpompen, deurklinken die niet openen in noodgevallen, foutief weergegeven waarschuwingslampjes en een mogelijke volledige uitval van de aandrijving. Volgens de Amerikaanse verkeersveiligheidsorganisatie NHTSA verhogen al deze gebreken het risico op ongevallen. Hoewel terugroepacties vaker voorkomen in de auto-industrie, zitten Fisker-klanten met een extra probleem: ze moeten zelf betalen voor de reparaties.
Fisker heeft aangekondigd dat ze de onderdelen voor de reparaties gratis zullen leveren, maar klanten moeten de inspectie en arbeidskosten bij geautoriseerde servicecentra zelf betalen. Tot eind september 2024 moeten klanten bovendien wachten op een lijst van deze centra. De situatie leidt tot veel frustratie, vooral omdat het bedrijf, ondanks de excuses en toezeggingen, nog geen duidelijke oplossing heeft geboden voor de logistieke problemen rondom de terugroepacties.
Ondertussen worden klanten gevraagd hun voertuigen in de gaten te houden en contact op te nemen met een servicecentrum als ze problemen ervaren. Op internetfora, zoals Reddit, uiten veel eigenaren hun frustratie over de situatie en het gebrek aan duidelijke communicatie van het bedrijf. De teleurstelling is groot, vooral omdat veel van deze klanten vertrouwen hadden in het merk en nu met onvoorziene kosten blijven zitten.