Kabinet negeert Tweede Kamer: belastingen elektrische auto's omhoog
Het kabinet heeft besloten de eerder beloofde gewichtscorrectie voor elektrische auto's in de motorrijtuigenbelasting (mrb) te versoberen. In plaats van de aanvankelijk voorgestelde 40% wordt nu slechts 25% van het voertuiggewicht afgetrokken. Dit besluit heeft geleid tot kritiek van verschillende belangenorganisaties die wijzen op onverwachte extra kosten voor consumenten.
Het plan om een gewichtscorrectie in te voeren voor elektrische auto's werd door het vorige kabinet gepresenteerd om te voorkomen dat het hogere gewicht van deze voertuigen zou leiden tot onaantrekkelijk hoge belastingen. Uit de Prinsjesdagstukken blijkt nu dat de correctie inderdaad komt, maar minder gunstig is dan eerder beloofd. In plaats van een correctie van 40% van het voertuiggewicht, zal dit nu slechts 25% zijn. Bovendien stopt de correctie een jaar eerder dan gepland, namelijk in 2030.
Volgens de regering is deze 'versobering' noodzakelijk vanwege de hogere kosten die de eerdere regeling zou meebrengen. "De budgettaire derving valt fors hoger uit dan verwacht," aldus de toelichting in de begroting. Dit betekent dat de overheid nu extra belastinginkomsten moet genereren om deze tekorten te compenseren.
Belangenorganisaties zoals de ANWB, Bovag, Natuur & Milieu, de RAI Vereniging en VNA zijn teleurgesteld en noemen de draai van het kabinet een breuk met eerdere toezeggingen. Zij stellen dat consumenten nu onverwachte kosten zullen moeten dragen en dat dit het vertrouwen in de overheid aantast. De kritiek is vooral groot omdat de 40% correctie al was goedgekeurd door zowel de Eerste als Tweede Kamer. De organisaties vrezen dat dit besluit de overstap naar elektrisch rijden zal vertragen.
De hervorming van de autobelastingen maakt deel uit van een bredere herziening die het kabinet in het regeerprogramma heeft aangekondigd. Het doel is om een eerlijke verdeling van de lasten tussen elektrische en brandstofauto's te vinden. De komende tijd werkt het kabinet aan plannen om de autobelastingen toekomstbestendig te maken, waarbij er in 2025 een concreet voorstel wordt verwacht.
Ook de fiscale voordelen voor plug-in hybride voertuigen (PHEV's) staan onder druk. Door wijzigingen in de Europese regelgeving zal de speciale BPM-tarieftabel voor PHEV's verdwijnen. Dit betekent dat deze voertuigen duurder kunnen worden door strengere CO2-metingen. De overgang naar een maximumsnelheid van 130 km/h op snelwegen blijft onderdeel van de plannen, net als de afschaffing van de aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto's per 2025.