Duitse auto-industrie in zwaar weer: minister Habeck zoekt naar oplossingen
De Duitse auto-industrie staat onder druk door tegenvallende verkoopcijfers, zware concurrentie uit China en de dure overstap naar elektrisch rijden. Tijdens een digitaal overleg sprak minister Robert Habeck van Economische Zaken met autobouwers en vakbonden over mogelijke oplossingen. Hoewel concrete maatregelen nog ontbreken, worden er premies en versoepeling van CO2-normen overwogen.
De Duitse auto-industrie verkeert in zwaar weer door dalende verkopen en hoge kosten voor elektrificatie. Minister Robert Habeck riep maandag een topoverleg bijeen met de belangrijkste spelers in de sector, waaronder Volkswagen, Mercedes en BMW, om de crisis te bespreken. Een van de mogelijke maatregelen is een premie van €6000 voor Duitsers die hun brandstofauto inruilen voor een elektrisch model.
Daarnaast overweegt de Duitse regering om met de Europese Unie in gesprek te gaan over uitstel van de strenge CO2-doelstellingen, die vanaf 2025 van kracht worden. Volgens Habeck moet echter eerst binnen de regering worden gekeken welke maatregelen haalbaar zijn. De liberale en sociaaldemocratische coalitiepartners zullen nog overleggen over de mogelijkheden, terwijl de gesprekken met de autosector worden voortgezet.
Naast de binnenlandse problemen, kampen Duitse autobouwers ook met een stagnerende export naar China, wat bijdraagt aan de financiële onzekerheden. Volkswagen overweegt daarom voor het eerst in haar geschiedenis fabrieken in Duitsland te sluiten, wat mogelijk leidt tot grootschalig banenverlies. De Duitse regering wil de sector ondersteunen, maar benadrukt dat het belangrijk is om de langetermijnplanning voorop te stellen in plaats van snel tijdelijke maatregelen te nemen.