Helaas, ook tanken in Duitsland wordt duurder in 2025
Vanaf 2025 wordt tanken ook in Duitsland duurder door een verhoging van de CO2-heffing. Hoewel de prijsverhoging per liter klein lijkt, is deze belastingstap onderdeel van een bredere aanpak om klimaatdoelen te bereiken.
Nieuwe tarieven maken brandstoffen duurder
Vanaf 1 januari 2025 stijgt de Duitse CO2-heffing van 45 euro naar 55 euro per ton uitgestoten koolstofdioxide. Dit betekent een verwachte stijging van 0,028 euro per liter benzine en 0,032 euro voor diesel. De exacte impact op de pompprijs hangt echter ook af van andere factoren, zoals de olieprijs.
Sinds de invoering van de CO2-heffing in 2021 zijn brandstoffen al duurder geworden. Benzine werd bijvoorbeeld 0,07 euro per liter duurder in het eerste jaar van de heffing, en diesel steeg met 0,08 euro per liter. Deze trend zal zich voortzetten: vanaf 2026 worden CO2-certificaten geveild, wat kan leiden tot nóg hogere tarieven tussen 55 euro en 65 euro per ton.
Waar gaan deze inkomsten heen?
De opbrengst van deze CO2-heffing wordt natuurlijk niet toegevoegd aan de algemene staatskas, maar gaat naar het Klimaat- en Transformatiefonds. Dit fonds financiert projecten die de transitie naar een duurzame economie moeten versnellen, zoals hernieuwbare energie, schone mobiliteit, energie-efficiëntie etc.
Hulp voor forenzen
Om de grote financiële last van hogere brandstofprijzen een klein beetje te verlichten, blijft de Duitse overheid gebruikmaken van een forenzenvergoeding. Automobilisten kunnen sinds 2022 0,38 euro per kilometer aftrekken vanaf de 21e kilometer van hun woon-werkafstand. Voor de eerste 20 kilometer geldt een lager tarief van 0,30 euro per kilometer. Deze regeling loopt in elk geval tot 2026 door en is bedoeld voor de hardwerkende Duitsers die niet zonder auto naar hun werk kunnen.
Europa zet in op schonere mobiliteit
De stijgende CO2-heffing in Duitsland maakt deel uit van bredere Europese plannen. De Europese Unie werkt namelijk aan het Emission Trading System II (ETS II), dat uitstootrechten voor fossiele brandstoffen introduceert. Dit systeem wordt naar verwachting in 2027 van kracht en zal naar alle waarschijnlijkheid de brandstofprijzen in heel Europa verder verhogen.
Naar een fossielvrije toekomst
De maatregelen sluiten aan bij ambitieuze klimaatdoelen. Duitsland wil in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 65 procent verminderen en in 2045 volledig klimaatneutraal zijn. Voor de transportsector betekent dit een steeds kleinere rol voor benzine- en dieselvoertuigen. Vanaf 2035 worden nieuwe auto's met verbrandingsmotoren zelfs grotendeels verboden.
Voor automobilisten betekent dit niet alleen hogere kosten, maar ook een prikkel om over te stappen op schonere alternatieven, zoals elektrisch rijden of voertuigen met een lage CO2-uitstoot.
Bron: ADAC