Expert waarschuwt: privacyrisico's van rijgedrag-apps voor autoverzekeringen
Autoverzekeringen zijn de laatste jaren flink duurder geworden, maar met tracking-apps kunnen bestuurders korting verdienen door hun rijgedrag te laten monitoren. Deze apps meten onder andere hoe hard je remt of optrekt en of je veilig door bochten gaat. Toch zijn er twijfels of deze technologie daadwerkelijk de verkeersveiligheid verbetert.
Door de sterke stijging van autoverzekeringspremies, zoeken zowel verzekeraars als automobilisten naar manieren om kosten te drukken. Tracking-apps, zoals het Driver Safe Assistance-programma van de ANWB, bieden een oplossing door rijgedrag te meten. Wie netjes rijdt, kan tot 30 procent korting verdienen op de premie. Deze apps registreren onder meer G-krachten bij het optrekken, remmen en nemen van bochten. Dit systeem, dat werkt op basis van gegevens van 250.000 bestuurders, beloont veilige rijders met lagere premies.
Verzekeraars zoals ANWB, Univé en FBTO gebruiken deze technologie om de schadelast te verminderen. Volgens ANWB is de schadelast van gebruikers van de Veilig Rijden-app 15 procent lager dan bij reguliere verzekerden. Desondanks zijn er beperkingen: gevaarlijke manoeuvres zoals keren op een snelweg zijn nog moeilijk te detecteren. Bovendien wordt getwijfeld of notoire risicobestuurders bereid zijn hun rijgedrag via een app te laten volgen.
Hoewel tracking-apps voordelen bieden, waarschuwen experts voor de privacyrisico's. Zo werden in de Verenigde Staten remgegevens van automobilisten doorgegeven aan verzekeraars zonder hun expliciete toestemming, meldt The New York Times. Volgens de ANWB worden gegevens van de Nederlandse tracking-apps echter niet doorverkocht aan derden.
Bron: NRC