Schokkend: laadpalen langs snelwegen verdwijnen massaal
Terwijl het aantal elektrische auto's in Nederland blijft groeien, worden langs de snelwegen steeds meer laadpalen verwijderd. Dit lijkt tegenstrijdig met de toenemende vraag naar laadpunten, maar het probleem ligt niet bij de vraag naar elektrisch rijden. Het probleem zit in complexe wetgeving en vergunningen die leiden tot chaos onder exploitanten van laadstations.
Sinds eind 2022 is er namelijk een tijdelijke beleidsregel van kracht die het moeilijk maakt om langlopende vergunningen voor laadpalen te krijgen. Deze regel werd ingevoerd als een soort overbrugging omdat een nieuwe wet, die vastlegt hoe rustplaatsen langs snelwegen ingericht moeten worden, nog steeds niet is goedgekeurd. Hierdoor is er een beperking op vergunningen voor laadpalen en zijn rechters begonnen eerder verleende vergunningen in te trekken. Dit heeft geleid tot de verplichte verwijdering van laadpalen op bijna twintig locaties.
Bedrijven die laadpalen langs snelwegen exploiteren, zoals Vemobin, worden zwaar getroffen door deze ontwikkelingen. Maarten van Gaan-Gijbels van Vemobin legt uit dat tonnen geïnvesteerd zijn in het plaatsen van laadpalen, maar dat deze nu weggehaald moeten worden, wat leidt tot grote verliezen. Ondertussen wordt de transitie naar elektrisch rijden gehinderd door een gebrek aan duidelijke regelgeving.
Een bijkomende complicatie is de rol van concurrenten zoals Fastned, die bezwaar maken tegen vergunningen die volgens hen onrechtmatig zijn verleend. Dit heeft geleid tot juridische geschillen en extra onzekerheid voor exploitanten van laadstations.
Exploitanten hopen dat de nieuwe wet snel wordt ingevoerd, zodat de tijdelijke regel kan worden ingetrokken en verdere chaos kan worden voorkomen. Tot die tijd blijft de toekomst van laadpalen langs de snelwegen onzeker, terwijl Nederland juist streeft naar een snelle vergroting van de laadinfrastructuur.
Bron: De Telegraaf