Citroën viert 100 jaar in Nederland: een rijke geschiedenis
Citroën viert dit jaar zijn 100-jarige aanwezigheid in Nederland. Sinds de opening van het eerste filiaal in 1924 in Amsterdam, heeft het Franse automerk diepe wortels in de Nederlandse autowereld met iconische modellen en een sterke focus op comfort.
Citroën's eerste stappen in Nederland
In oktober 1924 opende Citroën zijn eerste vestiging aan de Weteringschans in Amsterdam. Met de oprichting van Automobiles Citroën Nederland werd het plan van oprichter André Citroën om de Nederlandse markt zelf te bedienen, werkelijkheid. Al snel begon Citroën met het promoten van hun auto's via advertenties, waarin modellen zoals de 10 P.K. en de 5 P.K. Torpedo werden gepresenteerd. Prijzen begonnen destijds bij 1.475 gulden, en het merk profileerde zich meteen met slogans als "comfort, economie en veiligheid".
Comfort en innovatie centraal
Van begin af aan stond Citroën bekend om zijn comfortabele en toegankelijke auto's. In 1925 was dit al een belangrijk onderdeel van hun advertentiestrategie, en de populariteit van het merk groeide gestaag. Het merk bouwde een netwerk van verkooppunten en bleef innoveren met modellen zoals de Traction Avant, een van de eerste voorwielaangedreven auto's in serieproductie. Daarnaast werden bedrijfswagens zoals de HY, in Nederland ook wel de ‘ribbelbus’, zeer populair.
Verhuis naar het Citroëngebouw
In 1931 verhuisde Citroën naar het iconische Citroëngebouw aan het Stadionplein in Amsterdam. Dit gebouw, ontworpen door Jan Wils, fungeerde tot 2014 als het hoofdkantoor van Citroën Nederland. In de decennia die volgden, bracht Citroën talloze legendarische modellen naar de Nederlandse markt, zoals de 2CV, liefkozend 'Eend' genoemd, en de vooruitstrevende DS, bijgenaamd 'Snoek'. Deze modellen vonden hun weg naar allerlei klanten, van particulieren tot overheidsinstanties zoals de politie en zelfs het Koninklijk Huis.
Groeifasen en uitdagingen
Citroën kende in zijn 100-jarige bestaan in Nederland verschillende hoogtepunten en uitdagingen. Modellen zoals de BX werden enorme successen, terwijl de economische crisis in de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog moeilijke periodes waren voor het merk. Toch toonde Citroën altijd veerkracht en innovatie, zoals recent bleek met het gedurfde ontwerp van het conceptmodel oli, dat de basis vormde voor de nieuwe elektrische ë-C3.
Onderdeel van Stellantis
In 1976 werd Citroën onderdeel van de PSA Group, wat leidde tot verdere groei en vernieuwing van het merk. Sinds 2021 is Citroën samen met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gefuseerd in Stellantis, een van de grootste mobiliteitsaanbieders ter wereld. Onder deze paraplu blijft Citroën trouw aan zijn kernwaarden: onderscheidend design, comfort en toegankelijkheid.
Terugblik op 100 jaar Citroën
In Nederland is Citroën in de afgelopen decennia een vertrouwd gezicht geworden. Modellen zoals de Traction Avant, DS, CX en BX hebben de straten veroverd. Het merk viert deze mijlpaal met een jubileumboek waarin de geschiedenis van Citroën Nederland wordt belicht aan de hand van oude advertenties. Voor liefhebbers van het merk is dit een prachtige manier om herinneringen op te halen aan 100 jaar Citroën in Nederland.
Populairste modellen sinds 1983
Hoewel Citroën veel iconische modellen heeft geïntroduceerd, zijn er enkele die er qua verkoopcijfers uitspringen. De Citroën BX staat met ruim 124.000 registraties met afstand op nummer één, gevolgd door de C1, C3, en AX. Ook modellen zoals de Xantia, Xsara Picasso en 2CV zijn nog altijd geliefd in Nederland.
Best verkochte Citroëns in Nederland (1983 - september 2024):
Model | Registraties |
BX | 124.158 |
C1 | 100.163 |
C3 | 89.120 |
AX | 50.294 |
C5 | 47.748 |