Citroën roept ruim 45.000 auto's terug in Nederland vanwege airbagprobleem
Citroën roept in Nederland 45.475 voertuigen terug naar de dealer vanwege een mogelijk defect in de airbags, zo meldt moederbedrijf Stellantis. Het probleem betreft airbags van de Japanse fabrikant Takata, die eerder al wereldwijd in opspraak kwam. In totaal gaat het in Europa om 869.000 auto’s, waaronder specifieke modellen van de Citroën C3 en DS3 die tussen 2009 en 2019 zijn geproduceerd. En zeg nou zelf, een werkende airbag is toch fijn.
De terugroepactie draait om een productiefout bij de Takata-airbags, die in zeldzame gevallen kunnen scheuren. Bij een ongeluk kunnen hierdoor metaaldeeltjes door het interieur worden geslingerd, wat nogal ernstige verwondingen of zelfs dodelijke ongelukken kan veroorzaken. Dit specifieke probleempje heeft wereldwijd al tot meerdere incidenten geleid en was een belangrijke factor in het faillissement van Takata in 2017.
Volgens Stellantis worden de terugroepacties geleidelijk uitgerold, waarbij de landen met een warm en vochtig klimaat prioriteit kregen. In die gebieden verslechteren de chemicaliën in de airbags sneller, waardoor het risico op een defect toeneemt. In Nederland, met zijn koelere en drogere klimaat, is dit risico kleiner, en daarom gaat de actie hier vanzelfsprekend iets later van start.
Eigenaren van de betrokken modellen krijgen een brief van Citroën met instructies voor de terugroepactie. Het is niet nodig om je auto te laten staan, maar er wordt aangeraden om de reparatieafspraak niet maanden uit te stellen. Bij de dealer wordt de airbag gratis vervangen of gerepareerd.