EU neemt maatregelen tegen goedkope Chinese elektrische auto's
De Europese Unie overweegt extra heffingen op elektrische auto's uit China. Dit moet de Europese industrie beschermen tegen oneerlijke concurrentie.
EV's uit China winnen aan populariteit in Europa, mede door de sterke financiële steun van de Chinese overheid. Deze ontwikkeling baart de EU zorgen, omdat dit ten koste gaat van de Europese autofabrikanten. Vandaag stemmen de EU-lidstaten waarschijnlijk in met nieuwe importtarieven op Chinese elektrische voertuigen, waarmee ze de industrie in eigen land willen beschermen.
Groeiende markt voor Chinese auto's De verkoop van elektrische auto's uit China is de afgelopen jaren snel gegroeid. In 2020 was nog slechts 3,5 procent van de wereldwijd verkochte elektrische auto's Chinees, inmiddels is dat gestegen naar ruim 27 procent. Dit komt deels doordat bedrijven zoals Tesla en Volvo hun productie in China hebben gevestigd, maar ook Chinese merken zelf winnen terrein op de Europese markt. Hun aandeel is van 2 procent in 2020 gestegen naar meer dan 14 procent.
Sinds deze zomer gelden er al tijdelijke importheffingen op elektrische auto's uit China, maar de EU wil deze tarieven nu voor vijf jaar invoeren. Hoe hoog deze heffingen zullen zijn, verschilt per fabrikant en is afhankelijk van de subsidies die de bedrijven vanuit de Chinese overheid hebben ontvangen.
NOS EU-correspondent Ardy Stemerding legt uit dat de EU met deze maatregelen wil voorkomen dat China een te dominante positie krijgt op de markt voor elektrische auto's. "De EU wil niet in dezelfde situatie belanden als bij de zonnepanelen, waar China de markt overnam. Tegelijkertijd is er de zorg dat dit een handelsoorlog met China kan uitlokken, wat ook negatieve gevolgen voor Europese bedrijven kan hebben," aldus Stemerding.
Duitse automakers maken zich zorgen Hoewel de maatregelen de Europese autofabrikanten in theorie moeten helpen, klinkt er ook kritiek, vooral vanuit Duitsland. Bedrijven zoals Volkswagen zijn bang voor tegenmaatregelen van China, waar zij zelf veel auto's verkopen. Volgens econoom Rico Luman van ING is die angst niet ongegrond, vooral gezien de Europese afhankelijkheid van Chinese grondstoffen voor batterijproductie.
China reageert al met eigen onderzoeken naar Europese subsidies, bijvoorbeeld op landbouwproducten zoals melk en varkensvlees. Dit zet druk op EU-landen zoals Spanje, die veel vlees exporteren naar China, en roept vragen op over de invoering van de tarieven.
Economen waarschuwen bovendien dat de consument uiteindelijk de dupe zal zijn van de hogere prijzen voor elektrische auto's. "De importheffingen zijn noodzakelijk om de Europese industrie te beschermen," zegt Marieke Kuijpers van RaboResearch, "maar de kosten zullen onvermijdelijk doorberekend worden aan de consument."