Flitspalenranglijst 2024: Haarlem blijft koploper, Amsterdam maakt grote sprong
Flitspalen dragen bij aan de verkeersveiligheid, maar zijn alles behalve geliefd bij automobilisten. Uit een nieuw onderzoek van Goldenstein Legal blijkt dat de dichtheid van flitspalen in Nederlandse steden flink verschilt. Het onderzoek analyseerde het aantal vaste en mobiele flitsers in de 20 grootste steden, waarbij de resultaten zijn afgezet tegen de totale weglengte om een eerlijk beeld te geven van de flitspaaldichtheid.
Haarlem blijft ook in 2024 de stad met de hoogste flitspaaldichtheid van Nederland. In de stad staan nu 16 flitspalen verspreid over 448 kilometer weg, wat neerkomt op 35,71 flitspalen per 1.000 kilometer. Nijmegen volgt met 30,12 per 1.000 kilometer, terwijl Amersfoort dankzij de installatie van meerdere nieuwe flitsers de derde plaats inneemt met 29,41. Opvallend is de sprong van Amsterdam, waar de flitspaaldichtheid is toegenomen van 6,8 naar 17,8 per 1.000 kilometer, mede door de toevoeging van 21 nieuwe flitspalen sinds de vorige meting.
De lijst laat ook zien dat sommige steden relatief weinig flitspalen hebben. Zo is Zoetermeer met slechts één flitspaal en een dichtheid van 2,46 per 1.000 kilometer de stad met de minste flitsers. De gemiddelde flitspaaldichtheid in de onderzochte steden is met 15,78 flink gestegen ten opzichte van vorig jaar, toen dit nog 12,39 was.
Hier is de volledige ranglijst van flitspaaldichtheid per gemeente in 2024:
Volgens Jude Leistra van Goldenstein Legal zijn er geen vaste richtlijnen voor het aantal flitspalen per stad, wat leidt tot grote verschillen in handhavingsbeleid. Sommige steden, zoals Haarlem, hebben bijna 15 keer zoveel flitspalen als anderen, zoals Zoetermeer.
Bekijk de volledige flitspalenranglijst hier.