Revolutie bij Alfa Romeo: verbrandingsmotoren blijven langer dan verwacht
In 2021 kondigde Stellantis aan dat Alfa Romeo tegen 2027 volledig elektrisch zou gaan in markten zoals Europa, Noord-Amerika en China. Nu, in oktober 2024, lijkt die strategie echter een beetje te veranderen. Jean-Philippe Imparato, de vertrekkende CEO van Alfa Romeo, suggereerde op de Autosalon van Parijs namelijk dat verbrandingsmotoren wellicht langer blijven dan oorspronkelijk gepland. Dit zou betekenen dat Alfa Romeo, net als andere automerken, mogelijk zijn ambities om volledig elektrisch te gaan, moet bijstellen.
Imparato gaf in een gesprek met Auto Express aan dat zijn opvolger, Santo Ficili, flexibiliteit heeft bij het kiezen van aandrijflijnen voor de nieuwe generatie modellen zoals de Stelvio en Giulia. Beide voertuigen, die momenteel gepland staan voor respectievelijk 2025 en 2026, zullen gebruik maken van het nieuwe STLA Large-platform. Hoewel dit platform in de basis is ontworpen voor volledig elektrische voertuigen (BEV), biedt het ook de mogelijkheid om verbrandingsmotoren te ondersteunen. Dit geeft Alfa Romeo de optie om, indien de vraag naar elektrische versies tegenvalt, toch modellen met verbrandingsmotoren aan te bieden.
Het STLA Large-platform wordt al gebruikt door de nieuwe Dodge Charger, die beschikt over een krachtige twin-turbo 3,0-liter zes-in-lijn motor met vermogens van 420 tot 550 pk. Deze configuratie zou in de toekomst mogelijk ook in Alfa-modellen te vinden zijn. Alfa Romeo stapt met de volgende generaties Stelvio en Giulia af van het Giorgio-platform, dat eerder werd gebruikt voor enkele Alfa- en Maserati-modellen. Het nieuwe platform biedt meer veelzijdigheid, wat belangrijk kan zijn in een tijd waarin de overgang naar volledig elektrisch rijden wereldwijd nog wordt getemperd door uitdagingen in infrastructuur en marktvraag.
Als de verbrandingsmotor inderdaad langer blijft, zou Alfa Romeo zich voegen bij een groeiend aantal automerken die hun elektrificatieplannen herzien. Zo is er ook druk op de Europese Unie om de deadline van 2035 voor het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s te verschuiven.