Toyota GR Corolla 2025: handgeschakeld blijft favoriet ondanks nieuwe automaatoptie
Voor het modeljaar 2025 krijgt de Toyota GR Corolla enkele updates, waaronder de introductie van een achttraps automatische transmissie. Hoewel automaten vaak populair zijn, verwacht Toyota dat het merendeel van de kopers – naar schatting 80 procent – zal kiezen voor de handgeschakelde zesbak. Dit is een opvallend verschil in een tijd waarin handgeschakelde transmissies steeds zeldzamer worden. Slechts 20 procent van de kopers zou naar verwachting voor de nieuwe automaat gaan.
De nieuwe automaat in de GR Corolla komt niet alleen met een andere transmissie, maar heeft ook slimme software aan boord die het schakelgedrag aanpast op basis van rijstijl. Dit betekent dat de auto kan aanvoelen wanneer er sportief op een circuit wordt gereden, of wanneer het een ontspannen ritje naar de supermarkt betreft. Bovendien is de automaat voorzien van een launch control-systeem, iets dat niet beschikbaar is voor de handgeschakelde variant.
Naast de transmissie-optie heeft Toyota ook andere verbeteringen doorgevoerd. De 1.6-liter driecilinder turbomotor behoudt zijn vermogen van 300 pk, maar het koppel is verhoogd naar 400 Nm. Daarnaast heeft Toyota de ophanging herzien voor meer stabiliteit en wendbaarheid bij sportief rijgedrag, en zijn Torsen-differentiëlen nu standaard op alle uitvoeringen van de GR Corolla.
Hoewel de GR Corolla nieuwe technologieën en functies biedt, komen er ook zorgen naar boven. Er gaan geruchten dat eigenaren van de GR Corolla mogelijk geen garantie krijgen als zij de auto gebruiken boven de maximumsnelheid, wat tot bezorgdheid kan leiden bij enthousiaste bestuurders.