Porsche kiest opnieuw voor verbrandingsmotoren na teleurstellende vraag naar EV’s
Porsche erkent dat de overstap naar elektrische voertuigen niet verloopt zoals gehoopt. Hoewel het merk aanvankelijk van plan was om in 2030 voor meer dan 80% elektrisch te zijn, wijst de huidige vraag van klanten erop dat die ambitie mogelijk moet worden bijgesteld. Chief Financial Officer Lutz Meschke bevestigde dat Porsche, naast de verdere ontwikkeling van hybride en elektrische modellen, zal blijven investeren in verbrandingsmotoren om tegemoet te komen aan de voorkeuren van zijn klanten.
Tijdens een recente Q&A-sessie met de pers gaf Meschke toe dat de vraag naar volledig elektrische voertuigen in belangrijke markten, zoals de Verenigde Staten, Europa en China, aanzienlijk lager is dan verwacht. “Veel klanten in het premium- en luxe-segment blijven kijken naar verbrandingsmotoren,” aldus Meschke. Hij voegde eraan toe dat Porsche de vraag wil beantwoorden door niet alleen bestaande ICE-modellen zoals de Panamera en Cayenne te vernieuwen, maar ook overweegt om nieuwe modellen die als EV’s zijn ontwikkeld, om te bouwen naar verbrandingsmotorvarianten.
Porsche’s strategie betekent dat klanten die de voorkeur geven aan een V8-motor of plug-in hybride ook de komende jaren ruim de keuze zullen hebben. Zo zal de Cayenne in de toekomst zowel in elektrische als in verbrandingsmotorvarianten beschikbaar zijn, en blijft ook de Panamera als hybride en met V8 leverbaar. Hoewel nieuwe modellen, zoals de driezits SUV genaamd K1 en de aankomende elektrische 718, oorspronkelijk als volledig elektrisch werden gepresenteerd, overweegt Porsche nu de flexibiliteit te behouden om EV-modellen te voorzien van verbrandingsmotoropties, mocht de vraag hierom vragen.
Ondanks de teleurstellende vraag naar EV’s houdt Porsche vast aan zijn toewijding om te blijven innoveren met hybride en elektrische aandrijflijnen. Meschke gaf aan dat deze aanpassing niet betekent dat Porsche zich volledig afwendt van elektrificatie, maar wel dat het merk zich wil richten op wat de klant wil. In de komende jaren kunnen we dus een bredere aanpak van Porsche verwachten, waarbij zowel verbrandingsmotoren, hybrides als EV’s een prominente rol blijven spelen in het aanbod.