De gevreesde dieselplaag: motorschade door micro-organismen
Dieselpest, ook wel dieselplaag genoemd, is een steeds vaker voorkomend probleem dat eigenaren van campers, boten en klassieke auto’s kan raken. Door de groei van micro-organismen in de brandstof kunnen verstoppingen en motorschade ontstaan, vooral bij voertuigen die lange tijd stilstaan. Het probleem wordt verergerd door de toenemende hoeveelheid biobrandstof die aan diesel wordt toegevoegd.
Dieselpest ontstaat door de vorming van bioslib in dieselbrandstof, veroorzaakt door micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten die zich voeden met het organische materiaal in de brandstof. Wanneer dit slib zich ophoopt, kan het brandstoffilters en leidingen verstoppen, wat ernstige schade aan motoren tot gevolg kan hebben. Hoewel het probleem minder vaak voorkomt in auto's die regelmatig worden gebruikt, vormen campers, boten, landbouwvoertuigen en klassieke auto’s die lange tijd stilstaan een risicogroep. De ADAC bevestigt dat dieselpest vooral optreedt in voertuigen waar brandstof lange tijd in de tank blijft staan, waardoor micro-organismen de kans krijgen om te groeien.
Rol van biobrandstoffen in dieselpest
Diesel en benzine bevatten van nature koolstofverbindingen afkomstig van fossiele planten en dieren. De toevoeging van biobrandstof aan diesel zorgt voor een nog hoger organisch gehalte, wat de groeiomstandigheden voor micro-organismen bevordert. Deze brandstoffen bevatten vaak ook water, een essentiële voedingsbron voor bacteriën. Volgens de Europese norm EN 590 mag diesel tot 200 milligram water per kilogram brandstof bevatten, terwijl biodiesel tot 500 milligram kan bevatten. Dit water kan ook via ventilatiekanalen de tank binnenkomen en zich ophopen, vooral wanneer voertuigen in warme omgevingen worden opgeslagen, wat de ontwikkeling van dieselpest verder versnelt.
Diesel opslaan zonder risico op dieselpest
Er zijn enkele methoden om dieselpest te voorkomen. Een effectieve preventieve maatregel is het tijdig verbruiken of vervangen van biodiesel, omdat diesel die langer dan zes maanden blijft staan meer kans biedt op microbiële groei. Ook kiezen sommige eigenaren ervoor om de tank volledig te vullen voordat hun voertuig de winterstalling ingaat, om condensvorming en daarmee de aanvoer van water te beperken. Daarnaast kan het leegmaken van de tank voor de stalling een manier zijn om het risico op bacteriële groei te verkleinen.
Dieselplaag: een kostbaar probleem voor eigenaren
De kosten van dieselpest kunnen oplopen tot duizenden euro’s, omdat schade aan brandstoffilters, brandstofleidingen en zelfs motoronderdelen kan optreden. Preventie is daarom cruciaal voor eigenaren van voertuigen en boten die niet frequent worden gebruikt. De verwachting is dat dieselpest vaker zal voorkomen door het toenemend gebruik van biobrandstoffen in de komende jaren.