Tank jij E85 in Frankrijk? Dit is waarom je dat beter niet kunt doen
Mocht je van de zomer op vakantie gaan naar Frankrijk, dan is het verstandig om bij het tanken even goed op te letten. Frankrijk biedt namelijk ook E85-brandstof aan, maar deze benzine kan jouw motor goed beschadigen.
Nog niet zo heel lang geleden werd benzine aangeduid met het octaangetal, zoals Euro95. Vandaag de dag vind je de hoeveelheid toegevoegde bio-ethanol terug in de naam. Het idee achter deze toevoeging is dat het beter is voor het milieu. Wat er dan niet bij verteld wordt is dat deze benzine erg slecht kan zijn voor je motor. Niet elke auto kan hier namelijk even goed tegen.
In Nederland is de standaard benzine aan de pomp E10. Dit houdt in dat er tot 10 procent bio-ethanol is toegevoegd aan de benzine. Deze brandstof gaat gepaard met een octaangetal van 95, dus kan je E10 zien als vervanger van Euro95. De meeste moderne auto's kunnen deze benzine prima hebben, maar de wat oudere auto's kunnen vaak niet tegen de toegevoegde bio-ethanol.
E5 duidt op een bio-ethanolpercentage van maximaal 5 procent, maar bij ons is dit enkel terug te vinden in premiumbrandstoffen met een hoog octaan zoals 98 of 102. Dat laatste is beter bestand tegen zelfontbranding bij hoge temperaturen en daardoor dus aanbevolen voor de meeste sportwagens en auto's met getunede motoren. Daarnaast is het zo dat het percentage bio-ethanol vaak 0 procent is.
In het buitenland vind je nog wel eens andere benzinesoorten aan de pomp, en in dit geval dus ook in Frankrijk. Deze E85 benzine die voor zeker 85 procent uit bio-ethanol bestaat is een stuk goedkoper, maar het is verstandig om deze te vermijden.
Hoewel het beter is voor het milieu als je bio-ethanol toevoegt, is het voor de motor alles behalve beter. Het spul is namelijk erg agressief en tast motoronderdelen en leidingen aan. Het percentage van 85 procent kan grote nadelige gevolgen hebben voor je auto. Heb je dus het beste voor met je auto en wil je niet geen grote kosten krijgen, blijf dan weg van E85.