Is een verbod op nieuwe brandstofauto's vanaf 2035 wel realistisch?
Zoals we allemaal weten mogen in de EU vanaf 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Dit besluit moet helpen om de klimaatdoelen te halen, maar roept toch veel vragen op. Zowel fabrikanten als consumenten staan voor enorme uitdagingen. Is een verbod op nieuwe brandstofauto's vanaf 2035 wel realistisch? 24Cars peilt de mening van autorijdend Nederland! Geef uw mening. Stem hieronder.
Elektrisch rijden en de uitdagingen
Elektrische voertuigen zijn momenteel wat goedkoper in gebruik door lage elektriciteitskosten en minder onderhoud. Toch blijven die hoge aanschafprijzen een drempel, zeker nu subsidies in landen zoals Nederland zijn afgeschaft. Laten we ook de dalende vraag naar de elektrische auto's niet vergeten. In dit artikel zien we zelfs dat elektrisch rijden duurder is dan op benzine. Dit alles zorgt er ook voor dat merken als Volkswagen overwegen fabrieken te gaan sluiten terwijl andere merken als Fiat en Volvo weer een stapje terug doen en meer willen inzetten op hybride. Ook moeten we alle banen die verloren gaan niet vergeten.
Daarnaast is de laadinfrastructuur in veel landen verre van klaar voor een echte grootschalige overstap. Hoewel autofabrikanten werken aan auto’s met een grotere actieradius, blijft het gebrek aan laadpalen toch wel een knelpunt. Zonder aanzienlijke investeringen blijft elektrisch rijden voor veel consumenten nogal onpraktisch.
Kritiek uit de industrie
De Europese Volkspartij (EVP) vraagt om versoepeling van de regels. Zij willen ruimte houden voor plug-in hybrides en alternatieve brandstoffen na 2035. De EVP wijst op concurrentie uit China en waarschuwt dat strikte emissienormen de Europese autobranche miljarden kunnen kosten. Ze pleiten voor meer ondersteuning, zoals een beter laadnetwerk en stabiele subsidies.
Wat betekent dit nou voor Nederland?
Nederland is bezig stappen te zetten richting een fossielvrije toekomst. Den Haag verbood bijvoorbeeld straatreclame voor fossiele brandstoffen. Maar dit soort initiatieven volstaan natuurlijk niet. Zonder fatsoenlijke investeringen in infrastructuur en betaalbare EV’s blijft de 2035-deadline vrij onzeker.
De ambitie is er zeker, maar om dit in 2035 te halen moet de EU consumenten en fabrikanten sterker gaan ondersteunen. Alleen met een gezamenlijke inspanning kan de transitie slagen.
Maar is het verbieden van nieuwe brandstofauto's wel echt haalbaar? 24Cars peilt de mening van autorijdend Nederland. Deel in de poll hieronder uw mening.