Klanten Lynk&Co eisen schadevergoeding na administratieve chaos en hoge boetes
Boze klanten van autodeelplatform Lynk&Co bereiden een rechtszaak voor tegen het bedrijf vanwege administratieve problemen en onverwachte, hoge kosten. Klanten klagen over onduidelijke facturen, laat binnen komende boetes en een gebrek aan transparantie in de administratie. Om hun gezamenlijke standpunt kracht bij te zetten, hebben ze zelfs een vereniging opgericht die inmiddels 106 leden groot is en een schadeclaim voorbereidt.
De problemen ontstonden onder andere bij klanten zoals Robert, die in de winter van 2022 naar het huis van zijn zieke vader reed en dacht een geldige ontheffing te hebben voor het gebruik van een vergunninghoudersstraat in Delft. Tot zijn verrassing werd hij maanden later geconfronteerd met boetes die hij door administratieve vertragingen pas na een jaar ontving. In totaal ontving hij facturen van 3500 euro voor tientallen boetes. Zijn poging om tot een schikking te komen met Lynk&Co leverde slechts een minimale compensatie op van 500 gratis kilometers. Uiteraard beschouwde hij dit niet als voldoende.
Een ander voorbeeld is Christiaan, die zijn Lynk&Co-auto verhuurde aan kennissen. Ondanks dat Lynk&Co beloofde dat huurders geen kilometervergoeding hoefden te betalen, kreeg hij later een dikke rekening van 4460 euro zonder specificatie van de kilometers. Ook zijn klachten over het gebrek aan duidelijkheid leidden tot incassobedreigingen, maar Riverty – het incassobureau dat Lynk&Co vertegenwoordigt – besloot uiteindelijk de incasso’s te staken.
De voorzitter van de opgerichte belangenvereniging, Luuk Krijnen, klaagt dat de administratie van Lynk&Co chaotisch is en stelt dat de verzamelde klanten ‘tonnen aan schadevergoeding’ willen eisen. Hoewel de rechtsbijstandsverzekering van Lynk&Co-klanten niet verplicht werd de juridische kosten te dekken, blijft de vereniging vastberaden de rechtszaak voort te zetten.
Bron: Telegraaf