Lynk & Co 02: de elektrische SUV die het de Volvo EX30 moeilijk gaat maken
De volledig elektrische Lynk & Co 02 maakt zijn opwachting op de Nederlandse markt en is klaar om het op te nemen tegen gevestigde modellen zoals de Volvo EX30. Met grotere afmetingen, een scherpere prijs en een indrukwekkende actieradius belooft de 02 een gamechanger te worden in het C-segment van de elektrische crossovers.
Lynk & Co maakte naam met de hybride 01, een populaire keuze dankzij het innovatieve abonnementsmodel en de scherpe prijs. Maar na een geleidelijke prijsverhoging van het abonnement naar 679 euro per maand, verloor de 01 zijn voorsprong. De introductie van de volledig elektrische 02 komt dan ook op het juiste moment om het merk nieuw leven in te blazen. Gebouwd op hetzelfde Geely SEA-platform als de Volvo EX30, biedt de 02 echter een aantal duidelijke voordelen ten opzichte van zijn Zweedse tegenhanger.
De Lynk & Co 02 heeft een lengte van 4,46 meter, een grotere wielbasis en biedt meer bagageruimte dan de EX30, met 410 liter tegenover 318 liter. Bovendien is hij uitgerust met een krachtige elektromotor van 272 pk die de auto in slechts 5,5 seconden naar 100 km/u brengt. De 66 kWh-batterij zorgt voor een actieradius van 445 kilometer, wat bijna vergelijkbaar is met de Extended Range-versie van de Volvo EX30. Voor 35.995 euro is de 02 echter 7.500 euro goedkoper dan de vergelijkbare Volvo EX30, wat hem een aantrekkelijke optie maakt voor prijsbewuste kopers.
Het interieur van de Lynk & Co 02 is ontworpen met comfort en technologie in het achterhoofd. Een centraal geplaatst 15,4-inch touchscreen bedient de meeste functies van de auto, terwijl een optioneel Harman Kardon-geluidssysteem met 14 speakers en 1600 watt zorgt voor een ongeëvenaarde audio-ervaring. De 02 biedt ook praktische snufjes, zoals een snelle laadmogelijkheid van 150 kW DC en de optie om het AC-laden te verhogen van 11 kW naar 22 kW in de "More" uitvoering.
Naast het aantrekkelijke prijskaartje en de indrukwekkende specificaties, zet Lynk & Co ook in op flexibiliteit. Het merk biedt de 02 niet alleen te koop aan, maar gebruikers kunnen de auto ook via een maandabonnement rijden of zelfs verhuren via een ingebouwde app. Deze unieke mix van functies, gecombineerd met een aantrekkelijk design en betere prestaties dan zijn concurrenten, zou de 02 wel eens tot een nieuwe favoriet op de Nederlandse wegen kunnen maken. De grote vraag is nu: zal de 02 net zo'n fenomeen worden als zijn voorganger?