Tesla-aandelen stijgen sterk na verkiezingsoverwinning Trump
De aandelen van Tesla schoten omhoog na het nieuws dat Donald Trump weer president van de Verenigde Staten wordt. De voorlopige verkiezingsresultaten lieten direct een positieve beweging zien op de beurs: Tesla steeg in de voorbeurshandel met 13 procent, en ook andere Amerikaanse automakers zagen hun aandelen stijgen.
Investeerders anticiperen op voordelen voor Tesla door Trump’s herverkiezing, mede doordat Tesla-CEO Elon Musk openlijk Trump’s campagne steunde. Musk, die naar verluidt meer dan 130 miljoen dollar aan de Republikeinen doneerde, uitte zich meermaals op zijn platform X als supporter van Trump. Trump heeft daarnaast laten weten Musk te willen benoemen als hoofd van een commissie om de Amerikaanse overheid efficiënter te maken; Musk beweert hierop tot wel 2 biljoen dollar te kunnen besparen op overheidsuitgaven.
Reactie op de beurs en andere autofabrikanten
Naast Tesla profiteerden ook andere Amerikaanse autofabrikanten van Trump’s overwinning. General Motors zag een stijging van 3,67 procent, Ford steeg met 2,32 procent, en Rivian noteerde een toename van 2,92 procent. Beleggers speculeren dat onder Trump de regelgeving rondom elektrische voertuigen wordt versoepeld, wat mogelijk gunstig kan uitpakken voor autofabrikanten die willen voldoen aan brandstofefficiëntienormen zonder het huidige aandeel EV-verkoop te hoeven verhogen.
Trump’s standpunt over elektrische voertuigen en heffingen
Hoewel Musk een grote voorstander is van elektrische voertuigen, heeft Trump zich in de verkiezingscampagne juist kritisch uitgelaten over het EV-mandaat dat tijdens Harris’ vicepresidentschap werd voorgesteld. Hij zou de verplichtingen voor autofabrikanten om elektrisch te gaan rijden willen versoepelen en geeft aan in plaats daarvan de brandstofefficiëntie van benzineauto’s te willen stimuleren. Bovendien wil Trump hoge importtarieven voor elektrische voertuigen uit China, met als doel om de concurrentie met Amerikaanse fabrikanten te beperken.
Ook is Trump voorstander van een extra heffing van 10 procent op Europese importen om de Amerikaanse industrie te beschermen. Deze harde houding tegenover buitenlandse productie vindt vooral steun bij fabrikanten die druk ervaren van goedkopere alternatieven uit China.